HALAMAN SANTAI

Sabtu, 31 Oktober 2009

Blair patut dihalang masuk Malaysia

UTUSAN ONLINE


KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berpendapat bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair perlu dihalang daripada memasuki negara ini kerana dianggap sebagai seorang penjenayah perang.

Beliau yang juga Pengerusi Pertubuhan Keamanan Sedunia Perdana turut mempertikaikan kehadiran Blair di Sabah sebelum ini kononnya untuk bercuti.

“Blair sebenarnya diundang untuk memberi ceramah mengenai keadilan di Sabah. Apa yang dia tahu tentang keadilan?

“Adalah satu perkara yang memalukan dan tidak masuk akal bagi kita membenarkan orang seperti Blair berada di Malaysia malah bercakap mengenai keadilan,” katanya.

Dr. Mahathir berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada Persidangan Antarabangsa Menjenayahkan Perang di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini kelmarin.

Jelas beliau, pihak yang melancarkan perang sebenarnya ialah Amerika Syarikat (AS) dan Britain di samping beberapa negara Eropah.

“Pihak lain sebenarnya tidak banyak terlibat. Kita perlu beri fokus kepada pihak yang melancarkan perang dan mengugut pihak tertentu untuk bersama mereka kerana kuasa yang dimiliki,” katanya.

Ditanya mengenai kemungkinan mengubah pandangan masyarakat dunia mengenai peperangan, Dr. Mahathir berkata, perkara itu tidak boleh dicapai dalam masa singkat.

“Ada perkara yang sudah berubah melalui pandangan umum, salah satu contoh ialah AS kini memiliki Presiden berkulit hitam.

Tiada ulasan: