HALAMAN SANTAI

Rabu, 28 Disember 2011

Bebas Anwar 901 tidak hormat undang-undang

Oleh : NORHASPIDA YATIM

Datuk Seri Anwar Ibrahim

SHAH ALAM - Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang pernah membela Datuk Seri Anwar Ibrahim akan melancarkan perhimpunan besar-besaran bagi membantah kempen ‘Tolak fitnah lawan konspirasi, bebas Anwar 901’ yang dijadualkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 Januari depan.

Presiden Gerakan Reformis Rakyat Malaysia (Reformis), Ramlan Abu Bakar berkata, mereka yang menentang kempen itu terdiri daripada NGO yang cintakan keadilan dan tidak bersetuju dengan corak kepimpinan Ketua Pembangkang itu.

“Kita tahu, kempen-kempen begini merupakan jalan terakhir Anwar, untuk menyelamatkan karier politiknya.

“Dulu, kami sokong Anwar, tetapi kini kami telah buka mata dan menentang beliau atas dasar dan prinsip kebenaran. Kami tidak dibayar apa-apa malah ini keputusan kami setelah melihat kepincangan yang berlaku,” katanya kepada Sinar Harian.

Ramlan ketika ditanya mengenai jumlah NGO yang akan menyertai perhimpunan menentang kempen itu berkata, pihaknya belum dapat memutuskan jumlah tepat memandangkan ia dilakukan atas dasar sukarela.

“Kita boleh bawa sejuta rakyat untuk membantah kempen Bebas Anwar 901 ini, tetapi tiada jaminan sekiranya berlaku tangkapan terhadap mereka memandangkan kita belum mempunyai saluran kewangan yang kukuh.

“Bagaimanapun, saya yakin, pada 9 Januari depan, ramai kumpulan-kumpulan NGO dan rakyat yang akan turun bagi membantah tindakan kurang sopan penyokong dan pengikut Anwar itu,” katanya.

Sementara itu, bekas Naib Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Mohd Zahid Md Arip berkata, tindakan peserta kempen itu dilihat tidak menghormati undang-undang negara kerana hari berkenaan ialah hari penentuan kepada nasib Anwar.

“Mengapa mereka begitu tidak sabar untuk mengadakan perhimpunan pada hari itu? Sedangkan nasibnya belum diketahui lagi. Tindakan itu seolah-olah tidak menghormati keputusan yang akan diputuskan nanti.

“Mereka yang menyertai kempen ini juga seolah-olah tidak berpijak di bumi yang nyata. Saya yakin perhimpunan ini bukan hanya disertai oleh penyokong dalam negara, malah individu yang tinggal di luar negara turut dipanggil untuk menyertai kempen itu,” katanya.

Pada 9 Januari ini, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan membuat keputusan berhubung kes tuduhan liwat membabitkan Anwar dan pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Tiada ulasan: