HALAMAN SANTAI

Ahad, 29 November 2015

Pengguna Twitter kaitkan Najib, Rosmah dengan kes bunuh beri keterangan polis

Pengguna media sosial memberi keterangan polis berhubung postingnye yang mengaitkan beberapa kes bunuh dengan Datuk Seri Najib Razak dan isterinya. – Gambar fail AFP, 29 November, 2015. 
Pengguna media sosial memberi keterangan polis berhubung postingnye yang mengaitkan beberapa kes bunuh dengan Datuk Seri Najib Razak dan isterinya. – Gambar fail AFP, . 


Pengguna media sosial yang dikehendaki polis kerana didakwa mengaitkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri dengan beberapa pembunuhan berprofil tinggi di negara ini hadir memberikan kenyataannya kepada pihak polis semalam, menurut satu daripada posting rakannya yang disiarkan di laman Facebook.

Faisal Rohban memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur pada jam 2.30 petang semalam.

Difahamkan telefon bimbitnya dirampas pihak polis berhubung siasatan kes itu.


Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Khalid Abu Bakar pada Khamis mengarahkan Faisal ditangkap kerana menulis komen berunsur hasutan pada posting keduanya di Twitter, yang mengulas mengenai perdana menteri dan isteri dipercayai terlibat dalam pembunuhan beberapa kes.

Pembunuhan yang disenaraikan dalam posting itu adalah kes wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu, pengasas AmBank Hussain Ahmad Najadi dan timbalan pendakwa raya Anthony Kevin Morais, serta kematian penyiasat persendirian P Balasubramaniam.

Posting Faisal mendakwa kematian individu berkenaan mempunyai kaitan dengan Najib dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.

Bagaimanapun, keluarga dan rakan-rakan Faisal kecewa dengan arahan ketua polis negara yang mendakwa beliau hanya menyindir dan postingnya bertujuan menyindir pengkritik Najib dan isterinya.

Beberapa rakannya di Facebook menyatakan sokongan kepada beliau dan memperjelaskan sindiran yang dibuat itu semata-mata ditujukan kepada pembangkang.

Faisal, ketika mengulas mengenai arahan Khalid supaya menahannya, berkata beliau bersedia untuk disoal siasat polis dan mengucapkan terima kasih kepada rakan-rakannya atas sokongan mereka.

"Saya ingin memberitahu kamu, kawan-kawan saya, untuk tidak mempersoalkan apa yang ketua polis negara katakan.

"Biar polis yang menyiasat. Mungkin terdapat kesilapan di sana (posting) yang saya tidak sedar. Saya hanya menyindir, "kata Faisal dalam posting pada jam 4 petang, Khamis lalu.

Tiada ulasan: