HALAMAN SANTAI

Jumaat, 29 September 2017

Wan Azizah: Pemenjaraan Tian Chua tragedi perundangan

KEADILAN DAILY

Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail turut hadir ke mahkamah mengikuti perbicaraan kes itu hari ini.

Presiden KEADILAN, Datuk Seri Wan Azizah meluahkan rasa kesal apabila Mahkamah Rayuan memutuskan Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua kekal dipenjara sebulan dan denda RM1000.

Beliau menyifatkan keputusan ini sebagai satu tragedi kepada sistem perundangan di Malaysia yang sepatutnya memelihara hak individu dan turut mengakui terkejut dengan tindakan Tian Chua yang menarik balik rayuannya sebelum ini

“Apakah itu satu keadilan sebab bukan salah Tian Chua dia dibawa dan dipaksa ketempat itu. Ini sesuatu tragedi kepada sistem perundangan yang sepatutnya menjaga kita tetapi diguna bagi tujuan politik.

“Sedikit terkejut ( dengan tindakan Tian Chua). Semalam beliau ada beritahu bahawa beliau bersedia ke penjara,” katanya.

Bagaimanapun katanya, beliau berharap rakyat Malaysia dapat memberikan Tian Chua semangat dan doa.

“Dia seorang yang kuat dan kita juga harus doa negara kita untuk perubahan,” katanya ketika ditemui media di perkarangan Mahkamah Rayuan

Dalam pasa masa yang sama, Pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin turut meluahkan rasa kecewanya juga dengan menganggap ini satu keputusan yang tidak adil.

Justeru, beliau menyeru untuk rakyat Malaysia supaya mengundi agar dapat mengubah sistem yang tidak adil ini.

“Sangat tidak adil apa yang telah dilakukan terhadapnya dan tidak ada sebab untuk beliau didenda RM1000 dan dipenjarakan satu bulan.

“Apa yang saya ingin sampaikan kepada semua kita harus mengundi demi hak kita, apa yang betul dan kita tidak harus berputus asa. Dengan ini, kita boleh mengubah sistem yang tidak adil ini,” katanya.

Tiada ulasan: