HALAMAN SANTAI

Isnin, 24 September 2007

Ayah Pin Hadhari ?...

Malaysia dijangkiti wabak 'Ayah Pin Hadhari'

Oleh :Ketua Perusuh

Pertama sekali ingin saya ucapkan 'Belasungkawa' kepada keluarga Saudaraku Jazimin atas pemergian anakanda tercinta Nurin Jazlin.

Kesedihan yang dirasai oleh Saudaraku Jazimin sekeluarga amat dirasai oleh saya sekeluarga. Tiada apa yang dapat kami bantu melainkan dengan doa kepada Allah S.W.T agar diberikan ketabahan kepada Saudaraku Jazimin untuk menempuh hari-hari mendatang. Semoga Allah S.W.T mencucuri rahmat dan ehsan kepada adik Nurin Jazlin dan ditempatkannya di dalam Syurga. Al-Fatihah.

Malaysia kini sedang sakit. Sakit atas beberapa sebab yang sememangnya menuntut dilakukan sesuatu untuk mengubatinya.

1. Sakit disebabkan oleh kepincangan, kebejatan dan rasuah (dalam pelbagai bentuk) yang melibatkan institusi kehakiman. Semakin hari kita akan dapat mendengar, membaca serta melihat beberapa pembongkaran salah guna kuasa, rasuah dan sebagainya sama ada melibatkan para peguam (pembela atau pendakwa), kakitangan institusi kehakiman sehinggalah yang melibatkan Ketua Hakim Negara.

Sakit ini jika tidak dibendung atau diubati dengan segera akan menyebabkan bidang kehakiman Malaysia boleh dilacurkan oleh individu-individu ini sehinggakan ianya akan dijadikan bahan lelucon diperingkat tempatan mahupun antarabangsa.

2. Sakit disebabkan oleh kepincangan, kebejatan, salah laku dan rasuah (dalam pelbagai bentuk) yang melibatkan institusi kepolisan. PDRM kini tercalar dengan pelbagai kes (dari salahguna kuasa, rasuah sehinggalah kepada kongsi gelap 'Triad').

Ianya bukan sahaja melibatkan kakitangan bawahan sahaja namun pihak atasan sehingga Ketua Polis Negara terbabit sama. Beberapa afidavit bersumpah telah dibuat menuduh Ketua Polis Negara (KPN) terlibat dengan kongsi gelap (Triad). Akan tetapi ianya tidak diambil tindakan oleh institusi kehakiman atas sebab institusi yang sama (institusi kehakiman) juga terlibat dengan sakit yang sama.

3. Sakit yang disebabkan oleh kepincangan, ugutan, salah laku serta rasuah (dalam pelbagai bentuk) yang melibatkan institusi pencegahan rasuah. Badan Pencegah Rasuah (BPR) kini dalam kesakitan yang amat teruk.

Walaupun mempunyai kuasa menyiasat kes rasuah, namun siasatan biasanya menjadi sia-sia samada diugut mahupun sememangnya sengaja disia-siakan atas pelbagai alasan.

Pernah seorang Ketua Pengarah BPR didakwa terlibat dengan rasuah, namun terselamat kerana pihak yang menyiasat dan menjatuhkan hukuman (institusi kehakiman) juga terlibat dengan sakit yang sama.

4. Sakit kerana banyak Kementerian yang diterajui oleh orang politik didapati melakukan salah guna kuasa, rasuah (pelbagai bentuk), ugutan dan sebagainya dari sekecil-kecil kakitangan sehinggalah keperingkat Menteri yang bertanggung jawab atas Kementerian tersebut.

Ianya berlaku dari sekecil-kecil Kementerian sehinggalah kepada Menteri Kewangan dan Perdana Menteri. Akan tetapi semuanya terselamat kerana institusi penyiasatan dan pendakwaan (PDRM, BPR dan Kehakiman) juga terlibat dengan sakit yang sama.

5. Sakit kerana berlakunya salah guna kuasa, ugutan, rasuah (pelbagai bentuk) dan banyak lagi yang melibatkan institusi pendidikan. Ianya tidak hanya melibatkan sekolah dan kolej namun sehingga diperingkat Institusi Pengajian Tinggi Awam.

Pelacuran fungsi dan tugas oleh kakitangan bawahan dalam IPTA amat ketara sehinggakan ianya tidak lagi mencerminkan satu institusi yang menjana keilmuan dan minda.

Malah beberapa individu yang kosong (dari segi akademik dan pengurusan) atau lebih dikenali sebagai 'profesor kangkung' dinaiktaraf sehingga menguasai banyak IPTA termasuklah dilantik menjadi Timbalan Naib Canselor seperti di UM, UUM dan UPM. Mereka ini dinaikkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi yang sememangnya mempunyai sakit yang sama.

6. Sakit kerana berlakunya perbagai salah laku, salah guna kuasa, rasuah dan penipuan melibatkan beberapa institusi kewangan samada bank komersial ataupun tabung-tabung pinjaman.

Sakit yang sama ini disebabkan oleh tindakan serta arahan dari pihak-pihak yang sememangnya sakit seperti pihak Kementerian Kewangan dan Kementerian Pengajian Tinggi. Sakit ini menyebabkan beberapa institusi kewangan yang menjadi lumpuh malah ada yang telah hilang dari persada kewangan seperti Bank Bumiputera Malaysia Berhad.

Malah wujudnya beberapa institusi kewangan 'berbahaya'seperti ECM Libra yang sememangnya didalangi oleh musuh asing yang bertujuan melumpuhkan ekonomi negara dalam diam. Malah dalam beberapa kes, Suruhanjaya Sekuriti, Bursa Malaysia dan Bank Negara Malaysia juga terlibat membantu mengujudkan sakit yang sama kepada institusi kewangan ini.

7. Sakit kerana berlakunya pelbagai salah guan kuasa, rasuah (pelbagai bentuk), penipuan dan ugutan melibatkan hampir kesemua Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC). Ianya terjadi atas arahan yang dimainkan oleh Kementerian yang terbabit yang sememangnya mempunyai sakit yang sama.

Banyak GLC yang akan melingkup (mengalami kerugian dan akhirnya musnah) disebabkan oleh tindakan hampir kesemua Menteri dan Timbalan Menteri yang sememangnya terkenal sebagai 'Bangang' yang dijangkiti sakit yang sama.

Sakit ini akan berlarutan sehingakan tiga buah GLC disatukan dan dikawalselia oleh pihak yang bukan GLC (Synergy Drive) yang memungkinkan ianya akan terjual kepada pihak asing (Temasek Group) dalam masa terdekat.

8. Sakit kerana berlakunya pelbagai salah guna kuasa, rasuah, penipuan dan sebagainya yang melibatkan institusi agama (Jabatan Agama) walhal sepatutnya mereka ini terselamat dari terkena penyakit yang sama.

Namun kini terserlah kepincangan yang utama dalam Jabatan Agama termasuklah JAKIM dan IKIM kerana dipengaruhi oleh konsep Islam Hadhari (Islam yang ada had dan pada hari-hari tertentu sahaja) yang diasaskan oleh pimpinan yang telah dijangkiti oleh penyakit yang sama. Sakit ini menyebabkan institusi surau dan masjid diambilalih serta diberikan penguasaan kepada orang yang bukan ahli serta yang bukan 'kaki masjid @ surau'.

Malah ada beberapa masjid dan surau yang diberikan penguasaan kepada kaki maksiat untuk mentadbirkannya termasuklah dari peringkat Siak, Bilal, Imam ataupun AJK Masjid @ Surau.

Banyak lagi sakit yang boleh anda baca, lihat dan dengar dari masa ke semasa di Malaysia kini. Terpulang kepada anda sama ada anda bersedia untuk dijangkiti oleh wabak penyakit ini ataupun anda berusaha mendapatkan penawar (ubat) bagi penyakit ini.

Jika anda tidak bersedia untuk mencari penawar, maka sememangnya anda bersedia untuk dijangkiti oleh wabak penyakit ini. Namun jika anda bersedia untuk mencari penawar penyakit ini, anda tidak perlu berjalan jauh untuk mendapatkannya.

Apa yang perlu anda buat adalah kembali kepada fitrah dan meletakkan undang-undang dan hukum Allah S.W.T diatas segala urusan anda. InsyaAllah anda akan terselamat daripada wabak penyakit ini.

Wabak penyakit ini saya gelarkan sebagai 'Wabak Ayah Pin Hadhari' kerana ianya sesuai dengan senario semasa. Pesakit Abdullah Ahmad Badawi dan Ayah Pin memang dihinggapi wabak ini di peringkat awal sehinggakan tercetusnya Islam Hadhari yang pada dasarnya hampir sama dengan apa yang dicanangkan konsepnya oleh Ayah Pin.

Tiada ulasan: