HALAMAN SANTAI

Jumaat, 21 September 2007

Skandal !

Skandal konspirasi tabal hakim oleh VK Lingam-Fairuz dilapor BPR

Roy Rasul

KUALA LUMPUR (Hrkh) - Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) membuat laporan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) berhubung isu rakaman video yang dipercayai peguam kanan Dato' V K Lingam dengan Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim yang didedahkan oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim semalam di ibu pejabat BPR, Kuala Lumpur, dekat sini, hari ini.

Laporan tersebut diserahkan kepada Ketua Pengarah BPR Kuala Lumpur, Abu Zubir Mohd Hassan oleh Naib Presiden KeADILan, Sivarasa Rasiah dan lima belas pimpinan tertinggi PKR termasuk Angkatan Muda dan Wanitanya.

Semalam dalam sidang media di pejabatnya, Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim mendedahkan Satu klip video yang menunjukkan seorang peguam kanan Datuk VK Lingam berbual melalui telefon, didakwa dengan Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim, yang dikatakan untuk menentukan pelantikan hakim-hakim kanan "yang sehaluan".

Sementara itu, sebelum menyerah laporan tersebut Siva membaca kandungan laporan tersebut kepada media yang berada di pejabat BPR berkenaan.

Laporan tersebut berbunyi:

"Baru-baru ini KeADILan menerima satu rakanan video di mana daripada kandungannya boleh dilihat dan didengar satu perbualan melalui telefon bimbit di antara seorang yang dipercayai adalah peguam kanan Dato' V K Lingan dengan Ketua Hakim Negara Tun Ahmad Fairuz.

Kami difahamkan perbualan itu berlaku di tahun 2002 di rumah Dato' VK Lingam di Kelana Jaya, Petaling jaya.

Daripada kandungan perbualan itu. pada waktu itu TUn Fairuz adalah Hakim Besar Malaya (Jawatan No 3 dalam hierarki badan kehakiman) dan memangku jawatan Presiden Mahkamah Rayuan (Jawatan nombor 2) sebab President Tan Sri Wan Adnan mengalami masalah kesihatan.

Perbualan itu adalah berkenaan usaha peguam VK Lingam supaya memastikan bahawa Tun Fairuz dilantik kepada jawatan Presiden Mahkamah Rayuan).

Perbulan itu juga mendedahkan peranan tokoh korperat Tan Sri Vincent Tan dan juga menteri Wilayah-wiayah Persekutuan (pada waktu itu, yang sekarang adalah menteri Pelancongan) Tengku Adanan Tengku Mansor.

Kami percaya kandungan perbualan yang dirakmakan dalam video itu menunjukkan rasuah dalam perkara perlantikan hakim-hakim kanan dan asti ada implikasi serius dalam pengendalian kes-kes di mahkamah.

Dalam sebahagian rakaman itu yang diberikan kepada kami dalam bentuk video ada juga disebut kes Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Kami ingin BPR menyiasat kes ini dengan teliti dan rapi."

Sementara itu, Siva berkata beliau dan Presiden parti, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail, akan cuba mendapatkan perjumpaan dengan Majlis Raja-Raja dengan secepat mungkin untuk menyerahkan video tersebut kepada Majlis Raja-raja.

Katanya, mereka juga akan bertemu dengan Sultan Azlan Shah sebagai seorang anggota Majlis Raja-raja.

"Ini kerana beliau adalah bekas ketua hakim negara dan kita tahu di bawha perlembangaan negara majlis Raja-raja ada peranan dalam perlantikan hakim-hakim.

"Jadi kita lihat dalam hal ini adalah wajar untuk bagi maklumat ini kepada mereka untuk pertimbangan yang sewajarnya," dan itulah tindakan susulan kami," katanya kepada media.

Malah katanya semalam klip video tersebut turut diserahkan kepada Majlis Peguam Malaysia bagi satu tindakan diambil oleh majlis tersebut.

Dalam pada itu, Ketua Penerangan Angkatan Muda Keadilan (AMK), Lau Tek Hai berkata mereka memandang serius pendedahan Anwar semalam bahawa wujud usaha terancang beberapa pihak campur tangan penghakiman dalam beberapa kes membabitkan elit politik.

"Pendedahan tersebut yang melibatkan rakaman video dan audio membabit peguam kanan VK Lingan dan penjawat Ketua Hakim negara sekarang, Tun Ahmad Fairuz adalah begitu memalukan sistem perundangan negara dan menambah sistem kehakiman negara yang tercemar sekian lama," kata kepada media di tempat sama.

Katanya, ini membuktikan bahawa memang wujud konspirasi di peringkat tertinggi untuk mengaturkan keputusan mahkamah dalam kes-kes tertentu. - mr

Tiada ulasan: