HALAMAN SANTAI

Khamis, 11 Oktober 2007

Menantu PM nak jadi PM pada umur 40 tahun

Oleh: Anak Jati Rembau

Dalam mancapai cita-cita untuk menjadi PM pada umur 40 tahun. menantu PM melakukan pelbagai cara dan strategi. Jika di UMNO Wilayah Perseketuan, Norza Zakaria menjadi agennya untuk memastikan UMNO Wilayah Persekutuan sentiasa bersamanya di Terengganu Wan Faridlah orangnya.

Malahan Wan Farid mempunyai tugasan yang lebih besar lagi. Bagi membendung Najib untuk terus kuat didalam UMNO, menantu PM mahu meletakkan orang-orangnya untuk menguasai Kelab Menteri Besar. Kelab Menteri Besar dikatakan paling kuat dalam mennetukan undi yang akan pergi dalam perhimpunan agung UMNO.

Isa Samad menang undi tertinggi sebagai Naib Presiden satu ketika dahulu oleh kerana beliau sudah lama bersama Kelab Menteri Besar. Menantu PM yang sudah menghidu strategi ini mahu memastikan orang-orangnya lepas di dalam Pemilihan Agung UMNO yang akan datang.

Wan Farid adalah orang yang disebut-sebut untuk menggantikan Idris Jusoh pada pilihanraya umum yang akan datang. Patrick Lim (Badawi) adalah orang yang akan mendanai Wan farid bagi memastikan misi ini tercapai.

Salah satu ujian yang diberikan oleh menantu PM kepada Wan Farid ialah Tragedi Batu Burok. Dengan apa-apa cara sekalipun, menantu PM mahu program ceramah yang dianjurkan oleh BERSIH (Gabungan Untuk Pilihanraya Yang Bebas dan Adil) menemui kegagalan. Selain daripada itu menantu PM mahu imej ganas diprojekkan kepada PAS untuk memberi peringatan kepada pegundi Cina agar tidak mengundi pembangkang.

Menantu PM tidak memandang enteng "poll" dan "survey" yang dilakukan oleh Merdeka Center yang mengatakan bahawa pengundi Cina memihak kepada pembangkang. Untuk memastikan bahawa undi pengundi Cina beralih kepada BN, sesuatu insiden harus diwujudkan.

Wan Farid bakal Menteri Besar Terengganu harus membuktikan kepada menantu PM bahawa dia mampu memerintah dan tidak akan mengecewakan. Maka dengan perancangan yang teliti dengan PDRM Terengganu, maka imej ganas kepada PAS dan Isu bakar jalur Gemilang berjaya dijadikan topik perbincangan utama dan isu PDRM menembak rakyat berjaya dikaburkan.

Menantu PM yang dikatakan gembira dengan tindakan pihak polis menembak dua orang penyokong pembangkang memberi jaminan yang Wan Farid akan menjadi Menteri Besar. yang lebih menggembirakan menantu PM lagi ialah apabila pihak Special Branch sudah bersamanya.

Selama ini, kabar angin kuat mengatakan bahawa PDRM bersama Najib dan bukan Pak Lah. Namun kontrak Musa Hassan yang disambung lagi setahun telah mengubah situasi. Wan Farid diberi untuk menjaga negeri yang kaya dengan minyak untuk memastikan Dana menantu PM untuk menjadi PM akan terjamin.

Wan Farid tahu, isu polis menembak penyokong pembangkang di Batu Burok tidak akan mengubah keputusan pilihanraya yang memihak kepada UMNO oleh kerana sikap mudah memaafkan orang Melayu. Beliau yakin sebelum pilihanraya, sehelai kain batik dan RM 50 sudah cukup untuk menjayakan misi menantu PM.

Bersambung akan datang: Siapa pula di Perak, Selangor, Perlis, Kedah dan Johor?

Tiada ulasan: