HALAMAN SANTAI

Jumaat, 19 Oktober 2007

Penubuhan panel bebas oleh Najid elak bongkar kes pembunuhan Altantuya

Suara KeADILan

Penubuhan penal bebas oleh Najib Tun Razak atas alasan untuk menyiasat kesahihan Pita Lingam dipercayai langkah terdesak untuk menyelamatkan terbongkarnya kes-kes besar terutamanya kes pembunuhan Altantuya Shariibuu.

Mengkut sumber, Majlis Raja-Raja pada mulanya telah bersetuju dengan penubuhan sebuah suruhanjaya diraja dan apabila keputusan ini diketahui, Najib tanpa persetujuan kabinet dan difahamkan tanpa merujuk kepada Perdana Menteri secara tergesa-gesa mengumumkan penubuhan sebuah penal bebas untuk menyiasat bukan salah laku hakim, tetapi menyimpang kepada siasatan keatas kesahihan pita tersebut. Dan untuk memastikan penal ini benar-benar di bawah telunjuk, seorang bekas hakim yang mempunyai rekod buruk, Haidar Mohd Nor dipilih untuk mengetuainya, dibantu oleh seorang penyokong kerajaan Lee Lam Thye dan seorang lagi bekas hakim, Mahadev Shankar.

Dengan adanya penal itu, ia dapat menyekat (sekurang-kurangnya untuk sementara waktu) penubuhan sebuah suruhanjaya diraja yang sekiranya menjadi kenyataan akan membawa masalah besar kepada Najib, bagaimana?

Sekiranya ditubuhkan suruhanjaya diraja, individu penting yang tidak akan terlepas dari siasatan adalah Ketua Hakim Negara, Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim. Apa kaitannya dengan kes Altantuya? Prasangka umum ialah tidak mustahil Najib mempunyai kaitan dengan kes ini memandangkan tertuduh pertama ialah kroni beliau, Razak Baginda.

Razak menjadi orang tengah dalam pembelian kapal selam dari Perancis RM4.6 billion yang diurus oleh Kementerian Pertahanan yang mana Najib adalah menterinya. Altantuya dikatakan dibunuh berhubung komisyen urusniaga ini. Kaitan Najib dikukuhkan lagi dengan pengakuan saksi Burmaa Oyunchimeg di mahkamah Jun lepas bahawa beliau pernah melihat foto Najib, Altantuya dan Razak makan semeja di Paris.

Kes Altantuya sepatutnya didengar oleh seorang hakim kanan, KN Segara yang pada 19 Januari lepas telah menetapkan untuk ia mula didengar pada 10 Mac 2008. Kerana pilihanraya dijangka diadakan segera, Najib dikatakan mahu kes ini diselesaikan sebelum pilihanraya untuk ‘membersihkan’ namanya.

Peguam bela Razak berkali-kali memohon supaya kes ini dipercepatkan. Bagaimana pun, Sagara menolak permohonan tersebut dengan alasan kukuh— kerana banyak lagi kes jenayah lain yang menunggu giliran untuk dibicarakan. Ketegasan Sagara menimbulkan masalah kerana sudah tentu beliau tidak boleh diharap untuk menurut ’skrip’ dan boleh mengakibatkan banyak perkara yang tidak dikehendaki akan terbongkar ketika perbicaraan nanti dan oleh jalan segera harus dicari untuk menyingkirkannya.

Tiba-tiba pada 9 Mac, kes ini dipindahkan dari tangan Sagara kepada seorang Pesuruhjaya Kehakiman, Mohd Zaki Md Yasin. Pertukaran ini berlaku tujuh hari selepas Fairuz mengadakan lawatan rasmi Mahkamah Tinggi Shah Alam dan mengumumkan penambahan hakim jenayah untuk negeri Selangor. Sudah tentu lawatan Fairuz bukan sebuah lawatan biasa kerana ia diikuti dengan sebuah pengumuman mendadak dan mengejutkan. Zaki yang mengambil alih segera memutuskan kes Altantuya dipercepatkan kepada 4 Jun, iaitu 13 bulan lebih awal dari tarikh yang telah ditetapkan oleh Sagara.

Persoalannya, kenapa Fairuz harus campur tangan untuk mempercepatkan kes ini seperti yang dimahukan oleh Razak, kroni Najib? Tiada siapa yang setelah menonton ‘Pita Lingam’ akan percaya pertukaran hakim hasil lawatan Fairuz adalah satu kebetulan atau ia adalah soal meringankan bebas tugas Sagara. Tidak mustahil ada tangan ghaib yang mencaturkannya.

Sekiranya tiada pertukaran hakim, sudah pasti isu gambar Najib makan bersama Altantuya akan menjadi bukti penting perbicaraan, bukan dihalang oleh mahkamah seperti sekarang.

Fairuz telah menjadi penyelamat. Pertukaran hakim dan motifnya hanya akan terbongkar didepan sebuah suruhanjaya diraja.

Tiada ulasan: