HALAMAN SANTAI

Khamis, 18 Mac 2010

Ekonomi Negara Perlu Rombakan Total

Oleh Dzulkarnain Taib


KUALA LUMPUR - Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengambarkan keadaan ekonomi Malaysia yang kucar kacir serta tanpa halatuju di bawah pentadbiran Umno-Barisan Nasional menyebabkan berlakunya pemindahan modal ke luar negara secara besar-besaran sementara kebergantungan pendapatan kepada minyak semakin merosot.

Dalam perbahasan titah Yang DiPertuan Agong beliau selama hampir tiga jam di Dewan Rakyat hari ini beliau memperincikan mengapa ekonomi Malaysia semakin suram dengan kadar kemasukan pelaburan langsung semakin menurun dengan drastiknya sementara tahap persaingan negara jauh ketinggalan berbanding negara rantau Asia Tenggara yang lain.

Malah beliau juga menyanggah Perdana Menteri yang mengatakan keperitan ekonomi telah berakhir sebagai satu kenyataan yang cuai dan tidak bertanggungjawab.

“Terlalu banyak masa diberikan kepada rancangan untuk meningkatkan ekonomi sekarang kepada ekonomi bernilai tinggi sehinggakan kita mengabaikan isu ekonomi lain yang bersangkutan soal keadilan sosial, yang seharusnya mengambil tempat sentral dalam mana-mana agenda pembangunan ekonomi di Malaysia.

"Usaha kerajaan untuk membasmi kemiskinan menampakkan impak yang terlalu kecil dan lebih mengejutkan laporan Pembangunan Insan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu menunjukkan Malaysia ditangga ke-66 dari segi ketidaksamaan ekonomi berbanding tangga ke-23 bagi Singapura, Hong Kong (24), Korea Selatan (26), Brunei (30) dan Cuba (51)," tegas Anwar kepada anggota Dewan.

Beliau menambah walaupun penggunaan pendekatan fiskal untuk merangsang ekonomi meningkat antara tahun 2002 hingga 2004 kadar kemiskinan masih naik kepada 12 peratus dalam tempoh tersebut.

Ini merupakan fenomena yang aneh kerana semasa keadaan ekonomi lemah sebahagian besar daripada sumber kewangan negara ditumpukan kepada menggerakkan ekonomi.

Namun kata Anwar hanya kroni dan jaringan mereka yang mendapat manfaat manakala rakyat terus merana.

"Jurang ekonomi antara pelbagai kaum di negara menjadi semakin teruk hinggakan usaha ke arah ekonomi yang holistik menjadi sesuatu di luar kemampuan pentadbiran sekarang.

“Satu reformasi gergasi dan anjakan besar dalam pengurusan ekonomi negara diperlukan sekiranya Malaysia mahu meningkat kepada ekonomi bernilai tinggi serta memastikan kekayaan diagihkan sama rata kepada kaum dan lapisan," tambah beliau.

Menyentuh mengenai pendapatan daripada sektor minyak dan gas Ahli Parlimen Permatang itu berkata amalan sekian lama kerajaan memerah Petronas sebagai sumber dana tidak lagi boleh diteruskan.

Menurut Anwar Petronas terpaksa menambah bayaran kepada kerajaan dalam tahun-tahun kebelakangan ini.

Pada 2005 umpamanya syarikat petroliam nasional itu membayar sebanyak RM32.1 bilion kepada kerajaan diikuti RM47.7 pada 2007, RM52.3 bilion dalam tahun 2007, RM61.6 bilion pada 2008 dan RM74 bilion pada 2009.

Dalam tahun kewangan berakhir 31 Disember 2007 dan 31 Disember 2008 Petronas menyumbang masing-masing 36.8 peratus dan 44.9 peratus kepada keseluruhan pendapatan kerajaan pada tahun berkenaan.

Tambah Anwar jika pendapatan daripada syarikat minyak dan gas lain dikira bersama ini bermakna negara bergantung lebih separuh pendapatannya daripada sumber yang tidak diperbaharui.

“Menyedari hakikat ini Pakatan Rakyat sejak awal mewar-warkan bahawa negara memerlukan reformasi yang holistik kepada kerangka dasar ekonomi terutama sekali pada masa kini di mana terdapat ketidakseimbangan dalam ekonomi.

"Prinsip Pakatan Rakyat selama ini konsisten bahawa tanpa perubahan holistik yang membabitkan pembasmian rasuah secara total, mengemaskini proses pembelian kerajaan, merungkai pertalian bisnes kerajaan-ahli politik, mengembalikan integriti kehakiman dan institusi penting lain dan merombak sistem pendidikan, mantra ekonomi bernilai tinggi akan hanya menjadi retorik.

"Ketidakyakinan terhadap prospek ekonomi Malaysia juga timbul disebabkan beberapa isu sensitif yang tidak diurus dengan baik seperti isu kalimah Allah serta kehilangan aset kerajaan dalam kes enjin jet pejuang dan kapal selam yang tidak boleh menyelam. Semua ini menyumbang kepada pemindahan modal dari Malaysia yang mengejutkan tahun lalu," kata Anwar.

Ketua Umum KEADILAN itu juga bercakap mengenai peranan syarikat yang berkaitan kerajaan (GLC) yang dilihat membuat pelaburan yang lebih agresif di luar negara berbanding pasaran tempatan.

"Tindakan GLC melabur lebih banyak di luar Malaysia menggambarkan tahap keyakinan terhadap ekonomi negara semakin menurun.


Tiada ulasan: