HALAMAN SANTAI

Rabu, 31 Mac 2010

PROJEK HANTU, MDK HARUS BERI PENJELASAN


Oleh: TEAM TERJAH PEDALAMAN

PENDUDUK di daerah ini ingin mengetahui dengan jelas dan terperinci mengenai satu projek yang menjadi tanda tanya berdasarkan papan tanda yang dipacak di sebuah kawasan terpinggir dan terpencil di Keningau.

Terjahan Sabahkini.Net yang mendapat maklumat dari orang ramai yang ingin tahu apakah maksud projek tersebut kerana tapak asal kedai lama Keningau ialah sejauh 1.5 kilometer dari lokasi yang dikatakan projek pelaksanaan penaikan taraf parit.

Persekitaran pelaksanaan projek ini juga menimbulkan tanda tanya kerana tidak ada deretan bangunan lama yang memerlukan penaikan taraf parit kecuali semak samun berhampiran dengan perumahan Rumah Murah JKR.

Kawasan itu juga bukanlah kawasan laluan orang ramai kerana ianya jalan mati dengan sebuah rumah di hujungnya. Yang pastinya ia bukanlah sebuah bekas pekan lama atau pun pekan.

Sabahkini.net yang membuat lawatan ke lokasi berdasarkan maklumat orang ramai mendapati tidak ada projek yang dilaksanakan. Hanya papan tanda yang dipacak membelakangkan sebuah rumah dengan di hadapannya adalah semak samun dan sebuah pondok yang lama ditinggalkan.

Sebagai makluman Kedai Lama Keningau terletak di Pekan Keningau dengan bangunan kayu bersebelahan dengan sebuah pusat beli belah dipanggil Kedai Rakyat. Ianya sejauh 1.5 km dari lokasi berkenan.

‘Projek Hantu’ ini sudah tentu memberi gambaran buruk terhadap Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di sini. Di mana projek yang disalurkan itu mengikut kenyataan di papan tanda adalah menggunakan peruntukan kerajaan Persekutuan dan dimiliki oleh Majlis Daerah Keningau.

Sebelum ini Perdana Menteri, Datuk Najib Tun Razak mengumumkan akan memberi peruntukan kepada setiap PBT di Sabah.

Persoalannya , adakah papan tanda tersebut adalah satu jenaka atau sememangnya ‘ projek hantu’ kerana sememangnya tidak jauh dari lokasi itu terdapat tanah perkuburan.

Majlis Daerah Keningau (MDK) harus membuat penjelasan mengenai projek berkenan.

Sememangnya rakyat pedalaman ingin tahu apa sebenarnya projek yang dilaksana di kawasan tersebut.

Tiada ulasan: