HALAMAN SANTAI

Selasa, 28 Disember 2010

Harakah 2011, parkir HUKM dan projek wahyu dari langit

Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN

Hanya beberapa hari lagi tirai 2010 akan berlabuh. Tahun penuh warna-warni ini bakal ditinggalkan. Pastinya, ramai yang berminda positif cuba melakukan muhasabah, meneropong kelemahan diri dan organisasi. Aspek kejayaan tidak seharusnya melekakan kita. Proses berterusan memaknakan kehidupan ini tentu juga berdepan dengan kekecewaan. Lebih malang jika kegagalan itu berpunca daripada faktor kealpaan dan kelemahan peribadi.

Jatuh-bangun perkara biasa dan tidak seharusnya dibiarkan menghalang kita untuk melalui takah-takah yang lebih tinggi dengan semangat jitu.

Begitu juga dengan kami di Harakah. Sebagai pembaca, anda lebih layak untuk menghakimi prestasi kami dalam tempoh setahun ini. (Kebetulan, sejak diserang penyakit jantung akhir November 2009, sudah lebih setahun sentuhan saya cukup terbatas). Harakah yang diasaskan lebih 23 tahun lalu tidak sunyi daripada kelemahan. Usianya sudah menginjak dewasa, namun pencapaiannya mungkin boleh dipersoalkan.

Dunia maklumat bergerak pantas. Ya, terlalu cepat sekali sehingga kita selalu tertinggal. Teknologinya begitu mengkagumkan sekali. Kemajuan datang bersama cabaran. Tanpa keupayaan daya saing yang tinggi, kita mungkin menjadi makhluk asing yang terpinga-pinga dengan arus perubahan.

Mudah melafazkan istilah perubahan, namun usaha mengisinya jarang kesampaian. Ramai yang menjerit slogan perubahan tetapi tidak sempat menghadam makna di sebaliknya.Ia menuntut tekad dan azam luar biasa, selain perincian dan perancangan sistematik. Segalanya mesti dilakukan dengan bersungguh-sungguh. Serius. Cepat belajar.

Tahun 2011 dijangka tahun pilihan raya. Dan ia bukan seperti pilihan raya umum sebelum ini. PRU13 cukup istimewa. Sebagai organ parti, di kala permit Suara Keadilan masih terbenam, harapan buat Harakah menjulang. Akhbar dua kali seminggu ini perlu memenuhi aspirasi pendukung perubahan dan kehendak rakyat seluruhnya, yangmengimpikan sebuah Malaysia yang lebih makmur dan adil.

Meskipun kuasa siber diakui faktor yang semakin dominan untuk mempengaruhi kecenderungan mengundi, namun media tradisional seperti akhbar, terutama buat sasarankhalayak Melayu masih penting dan berbisa. Perang maklumat dan usaha membentuk pandangan awam melalui akhbar tetap merupakan satu agenda yang tidak bolehdikesampingkan.

Edaran akhbar-akhbar harian yang dikontrol Umno-BN memang menurun. Jualan Utusan Malaysia dan Berita Harian di bawah paras 200,000 naskhah. Bagi penganalisis media,trend penurunan ini tidak mungkin dapat disekat, cuma boleh diperlahankan kemerosotannya. Seolah-olah tiada pembaca baru daripada generasi muda. Kehilangan penggemar akhbar-akhbar berkenaan sukar dicari ganti.

"Kita tidak perlu menunggu lama untuk menunggu kepupusan sepenuhnya akhbar bercetak, seperti yang sudah berlaku di beberapa negara maju," ramal seorang wartawan kananakhbar harian berbahasa Melayu. Mungkin jangkaannya itu boleh ditolak tetapi sekurang-kurangnya ia amaran awal buat semua syarikat akhbar di negara ini, termasuk Harakah. Realitinya, banyak majalah berita antarabangsa sudah ditutup, seperti Asiaweek, atau terpaksa dirombak kandungannya secara drastik, seperti Newsweek.

Menurut laporan terkini dikeluarkan firma penyelidikan Audit Bureau Circulation (ABC), akhbar yang mengambil pendekatan santai seperti Harian Metro dan Kosmo mengambil alih pasaran. Media seumpama ini jarang memuatkan bahan-bahan serius seperti perkembangan politik. Kalau ada pun, ia sekadar berita kaki atau bahan sendal.

Apakah fenomena ini menunjukkan masyarakat kita semakin kurang "berahi" dengan berita-berita semasa yang dahulunya dilihat penting ataupun mereka mula beralih sepenuhnya kepada sumber internet?

Saya tidak mudah untuk memborong pandangan bahawa pembaca sudah muak dengan "berita putar-belit". Trend kejatuhan jualan akhbar tidak sesenang itu untuk dibuat kesimpulan. Harakah turut terkena tempiasnya jika tiada usaha bersungguh-sungguh menepisnya.

Memang cabaran kuasa siber cukup gagah dan sukar ditandingi. Rasanya hampir semua akhbar cetak mempunyai versi "dalam talian". Ini bermakna, yang menjadi sainganadalah produk daripada syarikat yang sama. Daripada sudut perniagaan, banyak kos yang terpaksa "dihanguskan" untuk akhbar on-line, sedangkan pulangannya hanya tersudutkepada jualan iklan semata-mata.

Masyarakat sekarang pula lebih terbuka pemikiran dan bersikap kritikal dengan maklumat yang dihidangkan. "Pengikut fanatik" terhadap mana-mana parti semakinberkurangan. "Golongan atas pagar" lebih ramai. Mereka tidak mahu terkongkong dengan satu-satu aliran politik. Bagi aktivis Pakatan Rakyat, ia mungkin satu perkembangan positif apabila kecenderungan mengundi terbuka untuk dipengaruhi.

Apa pun, pengamal media cetak -- termasuk Harakah -- mesti serius menangani gugatan genting berkenaan. Diharapkan sesi permukiman kami pada 25 dan 26 Disember inimampu menawarkan jalan keluar ke atas kemelut sejagat itu. Anda, pembaca, turut dipelawa menyalurkan pandangan. Salurkan kepada lutfi_detik@yahoo.com.

II.

Sejak Mei 2010, saya kerap berulang-alik ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), di Cheras. Memang warganya cukup ramah dan mesra, apatah lagi doktor-doktorpakar dan para jururawat yang terbabit dalam operasi pembedahan pintasan jantung saya, serta susulan rawatan selepasnya. Mereka menyumbang khidmat penuh dedikasi. Jutaan terima kasih dirakam.

Sebaik dikesan diserang stroke kecil melalui CT scan, dua bulan lalu, jadual mingguan saya tertumpu pula kepada pemulihan fisioterapi. Terpaksa meredah kesesakan jalanraya di pagi hari. Jarak di antara Bukit Ampang dan Bandar Tun Razak bukanlah jauh sangat. Tetapi, umum mengetahui Kuala Lumpur tidak pernah reda daripada masalahlalu-lintas terutama di waktu puncak.

Jalan dan lorong asyik ditebuk dan digali. Itu belum ditambah-buruk dengan perencanaan "separuh masak". Rungutan pengguna jarang mendapat perhatian. Akhirnya iamenjadi mangli dan diterima sebagai sebahagian kehidupan kosmopolitan.

Janji-janji menawarkan perkhidmatan awam yang cekap sekadar slogan basi yang tidak jemu diulang. Benar, rakyat Malaysia -- bukan terbatas di Lembah Klang sahaja -- mempunyai kesabaran tinggi menanggung keperitan di jalan raya dan bersedia untuk "ditipu" pemerintah tanpa henti.

Sebaik tiba di HUKM. problem lebih besar menunggu. Ruang parkir cukup terhad. Jam 8 pagi sebenarnya sudah cukup lewat. Jika bernasib baik, mungkin anda dapat mencaripetak kosong di seberang jalan. Namun, harus beringat, silap meletakkan kereta, notis saman terselit di cermin depan.

Dalam keadaan bertaraf "separa OKU", dengan kaki kiri terpaksa dibantu tongkat, lanskap HUKM agak memenatkan juga untuk didaki. Daripada sisi positif, untuk orang yangmalas bersenam seperti saya, bagus juga dipaksa melakukan aktiviti yang baik untuk kesihatan, iaitu berjalan kaki. Yang penting, jangan panas hati. Nanti menyirap pula darah. Berlatihlah untuk reda dan berlapang dada, 'kan?

HUKM wajar memandang serius keperluan mendesak untuk membina parkir bertingkat di ruang lapang sedia ada. Kos memang sentiasa menjadi hambatan. Tetapi terdapat jugabangunan yang rancak dalam proses pembinaan. "Itu projek wahyu dari langit," kata seorang petugas HUKM, sambil ketawa kecil.

Saya agak kurang arif maksud "projek wahyu" itu tetapi beberapa tahun lalu ramai juga mengadu kepada Harakah tentang bajet HUKM yang didakwa lebih terarah kepadaindividu yang rapat dengan Naib Canselor UKM. "Hal-hal kosmetik diutamakan, sedangkan perkara membabitkan hidup-mati pesakit HUKM terabai," lebih kurang begitulah rumusan rungutan yang saya terima waktu itu.

III.

Tulisan saya tentang gelagat politik anak muda menimbulkan reaksi positif pembaca, termasuk daripada pemimpin mahasiswa sendiri. "Patut lebih banyak artikel menyentuhgolongan muda di Harakah, khususnya gerakan pelajar," emel seorang aktivis kampus dipetik.

"Kami tidak mahu sekadar retorik murahan untuk menarik perhatian mahasiswa, sedangkan tiada tindakan bermakna yang diambil untuk mengembalikan kebebasan mahasiswa danautonomi universiti, termasuk oleh Pakatan Rakyat. Jangan mengambil mudah kritikan kami terhadap BN, lalu disamakan dengan sokongan kepada Pakatan. Ia hal berbeza,"tambahnya.

Ingatan anak muda itu mungkin dipandang remeh, namun bagi saya, ia boleh mengundang implikasi negatif buat Pakatan seandainya isu-isu kemahasiswaan tidak digarapdengan jujur dan berkesan. Selain menunggu perbahasan bernas di Parlimen dan respons serius setiap kali timbul polemik dunia kampus, kerajaan-kerajaan negeri Pakatanperlu mempraktikkan idealisme yang dijulang sekian lama.

Bukankah terdapat beberapa institusi pengajian tinggi yang dikelolakan pihak kerajaan negeri di bawah Pakatan, yang boleh menjadi model bagaimana sepatutnya persekitaran lebih kondusif dapat diwujudkan untuk warga menara gading? Interaksi sihat dalam tradisi keilmuan dan persekitaran intelektual harus disuburkan.

Personaliti unggul akademia bukan hanya dikerah untuk memenuhi kehendak pasaran kerja, yang kemudiannya tumpul nilai manusiawi dan tandus kesejagatannya.

Kongkongan -- yang bertulis mahupun yang sedia dimengerti -- perlu diceraikan rantaiannya. Kini, budaya mengampu dan politiking merebut jawatan eksekutif dalam pentadbiran universiti cukup memalukan.

Lebih penting lagi, idealisme dan citra mahasiswanya harus dihormati, serta mereka dibebaskan daripada 'degree-centric'. Saya, seperti rakan-rakan pelajar yang menulis emel dan SMS ketika mengulas tulisan saya tempoh hari, masih menunggu tindakan proaktif pemimpin Pakatan bagi mengangkat martabat kehidupan dunia ilmu seutuhnya.

Tiada ulasan: