HALAMAN SANTAI

Ahad, 26 Disember 2010

Chia Kenalpasti 4 Polis Yang Belasahnya Dalam Kawad Cam

KELAB GREENBOC

Ahi Perniagaan Yang Dibelasah Polis Mengecam Empat Anggota Yang Membelasahnya

PETALING JAYA: Ahli perniagaan, yang mendakwa dibelasah oleh 11 anggota polis telah dapat mengenalpasti empat dari mereka yang menyerangnya id dalam satu kawad cam.

Chia Buang Hing, 34, yang ditemani peguamnya, tiba di ibu pejabat Petaling Jaya kira-kira jam 11 pagi semalam untuk proses pengecaman anggota polis yang terlibat.

Chia kemudian dapat mengingat empat daripada mereka daripada 30 anggota yang berbaris.

Beliau juga mengenalpasti seorang lagi anggota polis yang menurutnya, hadir waktu kejadian tetapi hanya memerhatikan saja.

Chia sekalipun rasa cemas, beliau perlu berdepan dengan tugas untuk mencari mereka yang menyerangnya.

“Saya amat cemas sehingga termuntah pagi ini sebelum sampai ke sini,” katanya.

Kenyataan Chia also juga telah diambil di ibu pejabat polis berkenaan.

Kira-kira jam 11 malam 18 Disember lalu, Chia telah mendakwa ditahan di satu sekatan jalan raya kerana memandu kenderaan tidak mempunya cukai jalan yang sah. Beliau waktu itu sedang memandu dari rumahnya di Tropicana ke Kota Damansara.

Dia dipukul dan menyatakan wang sebanyak RM13,000 miliknya telah diambil oleh kesemua anggota polis terbabit.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, SAC Mohd Adnan Abdullah dipetik berkata satu pasukan khas ditubuhkan untuk menyiasat kejadian itu.

“Tiada siapa mengatasi undang-undang. Jika ada bukti, mereka yang bertanggungjawab akan diheret ke mahkamah,” katanya.

Beliau juga mendakwa pihak polis telah mengarahya membuat satu laporan palsu menyatakan beliau tercedera kerana terbabit di dalam kemalangan jalanraya dan jika dia enggan, polis akan mereka dakwaan yang kononnya parang berdarah atau dadah ditemui di dalam keretanya.

Ulasan GB

GB sudah ulas sebelum ini di SINI. Petikan:


Sikap sesetengah anggota polis yang bertindak seperti "binatang" dengan membelasah rakyat sesuka hati amat perlu dikenakan tindakan disiplin kerana ia mencemarkan imej polis.

Rakyat membenci polis bukan kerana dihasut sesiapa, tetapi adalah lantaran perlakuan sesetangah polis sendiri yang menyebabkan mereka dibenci.

Polis yang sepatutnya mempastikan undang-undang dilaksanakan tiba-tiba meletakkan undang-undang di tangan mereka dan polis yang sedemikian amat wajar diheret ke muka pengadilan, tak kira sebesar mana pun pangkat mereka.

Tetapi apakah mereka dengar ini atau mereka sejenis spesis yang lansung tidak akan indahkan suara rakyat ini?

Tiada ulasan: