HALAMAN SANTAI

Isnin, 31 Oktober 2011

PRU13: Seriuskah PAS, Pakatan pindah maklumat?

Hamba Allah, Terengganu.

Saya sentiasa mengikuti persediaan yang dilakukan oleh parti-parti politik dalam menghadapi PRU13 akan datang. Saya melihat dari ruang lingkup sebagai orang awam yang tidak terlibat dengan politik secara langsung. Apa yang saya perhatikan PAS dan PAKATAN banyak belajar daripada pengalaman-pengalaman lepas tentang persediaan menarik pengundi dan penyokong. Pendekatan yang dijalankan kini nampaknya bersifat lebih global.

Jika dahulu PAS banyak menggunakan pentas-pentas ceramah dalam menarik pengundi di samping memberi penerangan. Ketika ini, nampaknya PAS dan pemikirnya dilihat lebih agresif dengan memperkasakan medium altenatif seperti akhbar sedia ada dan teknologi internet. Langkah memperkasakan unit IT dengan kerjasama blogger dan web master lain bagi membantu PAS menghadapi PRU akan datang merupakan satu langkah yang bijak. Program-program menyantuni pakar-pakar IT ini, akan memberi kelebihan kepada pihak PAS dan PAKATAN.

Walaupun PAS saya lihat begitu agresif memperkasa media baru ini, perlu juga kita melihat kepada realiti dan ruang lingkup masa kini. Usaha yang dijalankan memang baik cuma kumpulan sasarannya perlu lebih tepat.

Media alternatif seperti internet tentunya menyasarkan golongan yang terdedah kepada media jenis ini berkemungkinan golongan bijak pandai moden. Peratusan golongan luar Bandar yang terdedah dengan media jenis ini adalah terhad, lebih tepat lagi orang-orang kampung di luar Bandar.

Jika kita melihat keputusan PRU yang lepas, PAS dan PAKATAN banyak menyapu kerusi-kerusi di kawasan bandar berbanding di luar bandar kecuali di negeri-negeri yang dimenangi PAKATAN.

Jika dilihat pada keputusan pilihanraya Sarawak yang lepas juga, banyak kerusi-kerusi DUN di kawasan bandar dimenangi PAKATAN. Manakala kerusi di luar Bandar banyak yang dikuasai Umno-BN.

Apakah petunjuk dari keputusan ini, saya berpendapat faktor utama yang mempengaruhi keputusan PAKATAN di luar Bandar adalah disebabkan kekontangan maklumat. Maklumat penting, tidak sampai atau jika sampai pun ia lambat untuk dibuat susulan. Memang tidak dinafikan faktor keluasan mukabumi mempengaruhi situasi ini. Pihak lawan yang mempunyai akses media yang meluas mempunyai kelebihan untuk bercakap tanpa timbal balik dari pihak PAKATAN.

Sudah tiba masanya PAS dan PAKATAN menyasarkan kumpulan sasaran celik IT sebagai transit untuk pemindahan maklumat kepada kumpulan di luar Bandar. Kita mungkin tidak membuat penyelidikan yang mendalam mengenai hubungan antara akhbar Harakah dan KeAdilan contohnya yang terjual jika dibandingkan dengan nisbah pendudukan luar bandar. Tidak keterlaluan jika dikatakan ada pendokong-pendokong parti yang masih tidak memahami kandungan buku jingga contohnya. Adakah kita pasti, kandungan edaran penting ini juga diketahui oleh penduduk di luar Bandar yang mempunyai ekses yang sangat terhad dan dikawal?

Dari penelitian saya, banyak isu yang penting boleh ditimbulkan di dalam PRU kali ini. Kita mungkin tidak begitu bimbang dengan kumpulan “Hardcore” parti samada PAKATAN atau BN kerana peratusan perubahan mereka sangat kecil kecuali timbulnya isu-isu besar yang boleh menggugat. Perubahan besar kerap berlaku terhadap kumpulan-kumpulan atas pagar yang kerap melakukan “twist” pada setiap kali pilihanraya.

Bagi memperkasakan lagi memindahan maklumat kepada kumpulan-kumpulan “Hardcore” BN yang seakan-akan katak di bawah tempurung ini, perlunya satu mekanisme dirangka oleh pemikir-pemikir parti bagi mencari pendekatan yang sesuai dan segera. Kita telah berjaya sekiranya maklumat yang patut dipindah berjaya sampai kepada kumpulan sasaran ini. Proses perubahan itu kita serah kepada Allah yang Maha Berkuasa.

Tiada ulasan: