HALAMAN SANTAI

Sabtu, 27 Jun 2020

Tun M, jangan asyik cakap Melayu malas – Ronnie Liu

Kasthuri Jeevendran
MGF24112019_KONVENSYEN-OTAI-REFORMIS02-1-681x454
Ronnie Liu.

KUALA LUMPUR – Bosan dengan ‘taktik’ Tun Dr Mahathir Mohamad yang menggunakan isu perkauman bagi kembali mendapatkan sokongan serta undi masyarakat Melayu.

Ahli Jawatankuasa Pusat DAP (CEC) merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sg Pelek, Ronnie Liu melahirkan rasa kecewa serta muak dengan cara bekas Perdana Menteri itu menggunakan isu perkauman pada pada masa mengikut kehendaknya.

Ronnie berkata, pada hakikatnya isu perkauman sudah tidak boleh diguna pakai seperti yang sering dilakukan oleh Dr. Mahathir bagi mendapatkan sokongan tertentu terutamanya dalam kalangan masyarakat Melayu.

“Tun Mahathir buat hal lagi. Beliau gunakan helah lamanya dapatkan sokongan Melayu. Ini bukanlah kali pertama beliau salahkan kekayaan orang Cina sebagai satu jenayah. Siapa yang cuba beliau perbodohkan ini?

“Atau adakah anda fikir orang Melayu mudah tertipu sehingga dengan membuta menyokong kamu kembali dengan cara menentang antara rakyat Malaysia?

“Tidakkah kamu sedar apa kamu sering ungkapkan ini menyakitkan hati kaum Cina? Kamu selalu sangat cakap Melayu malas, tidakkah itu sebenarnya menyakitkan mereka juga?

“Berhentilah panggil Melayu malas kerana kamu sendiri itu bukanlah kebenarannya.

“Kamu sebenarnya pecah belahkan perpaduan dalam kalangan warga Malaysia ikut suka kamu selama ini. Kamu sepatutnya memohon maaf kerana suka ungkapkan kata-kata mengguris perasaan sesuka hati,” katanya dalam laman Facebook hari ini.

Menurut Ronnie, tuduhan Dr. Mahathir bahawa masyakat Cina semuanya kaya-kaya belaka itu sebenarnya tidak betul dan tidak lebih daripada menyebabkan perpecahan antara rakyat berbilang kaum di negara ini.

“Siapa yang tidak tahu bahawa ramai juga dalam kalangan masyarakat Cina tidak kaya sebenarnya? Orang Cina juga menjadi kaya selepas berusaha berpuluh tahun dengan kerja keras, keringat dan airmata.

“Ketika ini, ramai dalam kalangan kaum Cina sedang berhempas pulas berjuang teruskan kehidupan mereka antaranya kerana Covid-19 dan ketidakstabilan pentadbiran pada masa ini. Malah 800,000 pengganggur pada masa ini juga antaranya adalah kaum Cina.

“Kekayaan dan sifat malas itu mempunyai banyak sebab dan alasan serta tidak berkaitan dengan perkauman seperti dakwaan Tun Mahathir,” tegasnya. – MalaysiaGazette


Ronnie-Liu-639x1024

Tiada ulasan: