HALAMAN SANTAI

Jumaat, 29 Oktober 2010

Bajet 2011 abai masalah hutang isi rumah

Dzulfikar Mashoor

KUALA LUMPUR: Bajet 2011 yang dibentang pada 15 Oktober lalu tidak menyebut sebarang langkah konkrit untuk menangani masalah hutang isi rumah.

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, laporan Bank Negara Malaysia (BNM) 2009 mendedahkan hutang isi rumah negara tahun ini jika dinisbah pada Keluaran Dalam Negeri Kasar Negara (KDNK) adalah tertinggi di Asia.

"Hutang isi rumah teleh meningkat kepada 76.6 peratus bagi tahun ini daripada 63.9 peratus KDNK (RM389 bilion) pada tahun lepas," ujarnya petang tadi di lobi Parlimen.

Beliau yang juga AJK PAS Pusat berkata, Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) ketika memetik Laporan Petunjuk Perbankan dan Monetari BMN mendedahkan, pinjaman isi rumah pada April hingga Jun tahun ini masing-masing berada pada 10 peratus, 11.7 peratus, 12.5 peratus, 11.9 peratus dan 11.8 peratus.

Tambahnya, pihak Kaunseling Kredit dan Agensi Pengurusan Hutang Kebangsaan (AKPK) tahun lalu turut merakamkan, hampir 50 peratus dari 3000 yang datang mendapatkan khidmat AKPK adalah dalam likungan umum 30 tahun hingga 40 tahun.

AKPK, katanya lagi turut mendedahkan sebanyak 15 peratus mereka yang terbabit adalah dalam likungan usian 20an.

Beliau yang juga bekas Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Pusat (PPPP) berkata, CiMB Invenstment Bank Bhd. mendedahkan, hutang isi-rumah berpunca daripada hutang rumah dan hartanah (50 peratus); pinjaman kereta (27 peratus); pinjaman peribadi (8.9 peratus); dan hutang kad kredit (6.3 peratus).

"Mier dan pelbagai pihak termasuk Malaysian Rating Corp Bhd. (MARC) telah melahirkan kekhuatiran bahawa trend ini mempunyai potensi untuk mencetuskan pelbagai risiko, termasuk kebankrapan (insolvency) dan menjejaskan pencapaian pertumbuhan ekonomi seandainya penggunaan (consumption) terjejas," ujarnya.

Bagaimanapun katanya, urus tadbir ekonomi oleh Datuk Seri Najib, seakan dijamin baik oleh Gabenor BNM Tan Sri Ungku Dr. Zetti Athar Ungku Abdul Aziz sebelum ini.

"Gabenor BNM menyebut bahawa mereka (BNM) bersedia dengan pelbagai langkah institutional supaya paras hutang tidak melebihi paras pruden," beliau menambah.

Tiada ulasan: