HALAMAN SANTAI

Sabtu, 30 Oktober 2010

Anwar Lawan Umno-BN Seperti Nabi Musa Lawan Firaun

Oleh Dzulkarnain Taib

Anwarbatusapi2SANDAKAN - Bekas Ahli Parlimen Kemaman, Abdul Rahman Yusof berkata Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim memilih jalan sukar melawan kekuasaan Umno dan Barisan Nasional untuk membela rakyat daripada ditindas dan dianiaya kerana inilah pendekatan yang digunakan oleh Nabi Musa ketika menentang kezaliman Firaun dahulu.

Abdul Rahman yang juga Setiausaha Politik kepada Anwar menegaskan disebebkan bekas Timbalan Perdana Menteri itu berpihak kepada rakyat dan mempertahankan hak mereka sebagai warganegara Malaysia, Umno-BN telah menggerahkan segala jentera politik dan kerajaan untuk mengaibkan beliau melalui fitnah liwat.

"Umno dan BN mahu mengaib dan memalukan Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan melemparkan tuduhan yang sebegini jijik supaya rakayta di kampung, orang Melayu pandang beliau dengan dan tidak mempercayai beliau.

"Kalau Anwar hendak jadi kaya dia boleh angguk sahaja apa yang Mahathir hendak, rasuah ok, dia boleh jadi Perdana Menteri tetapi beliau tidak akan pandang rakyat miskin di bawah. Beliau akan hanya jumpa tauke-tauke Cina kaya, dia akan pandang orang-orang kaya sahaja, yang jumpa dia sebab nak projek, yang hanya akan jumpa dia nak bagi rasuah, nak projek ini nak projek itu seperti pemimpin umno-BN yang ada seperti sekarang.

"Anwar memilih untuk membela umat Islam, bela rakyat miskin yang teraniaya yang kebanyakannya adalah umat Islam Bumiputera. Sebab itulah tuan-tuan tidak ada pilihan dalam pilihan raya ini kerana rakyat di Semenanjung sudah menolak BN dan memilih Pakatan Rakyat yang diketuai Anwar," kaytab Abdul Rahman ketika berceramah di Kampung Sundang, Sekong semalam.

Beliau berkata walaupun Umno-BN berusaha mematikan karier politik Anwar dan cuba sekali lagi untuk memenjarakan beliau, namum umat Islam dunia telah mengangkat martabat beliau saebagai pemimpin Islam yang ulung.

"Semasa dialog antara dunia Barat dan Islam yang diadakan di Baitul Muqaddis tahun ini, antara 1.5 bilion umat Islam, mereka telah melantik Anwar sebagai salah seorang daripada empat tokoh terkemuka dunia Islam untuk menyelesai persengketaan antara orang Islam dan penganut Kristian. Oleh kerana itu Mahathir, Pak Lah dan Najib amat takut kepada manusia ini dan sebab itu mereka buat fitnah terhadap beliau," jelas beliau lagi.

Justeru, Abdul Rahman menyeru rakyat Sabah tidak tertipu lagi dengan dakyah Umno-BN yang mahu rakyata negeri ini terus miskin dan hidup dalam kehinaan kerana dengan cara itu mereka boleh terus memerintah.

"Pada pilihan raya ini kita katakan cukup kepada BN kerana merompak harta Sabah, cukup mengambil bertimbun-timbun duit Sabah dan cukup menganiaya rakyat Sabah.

"Kalau Umno-BN mahu bina mebara 100 tingkat kita di kampung kena tanya apa manfaat kita dapat. Menara berkembar Petronas, berapa ramai rakyat kampung Sabah yang berpelunag menjejak kaki ke bangunan itu, apa faedahnya kepada rakyat Sabah. Yang kita tahu menara Petronas di bina atas duit wang royalti negeri Terengganu tapi rakyat Terengganu tidak dapat apa-apa terus miskin," tambanhnya.

Tiada ulasan: