HALAMAN SANTAI

Selasa, 31 Mei 2011

SPRM: Peguam Negara bebas tuduhan rasuah tunai haji

TERKINI



KUALA LUMPUR— Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membersihkan Tan Sri Abdul Gani Patail (gambar) daripada dakwaan rasuah berkaitan dengan ibadat haji dikerjakan oleh Peguam Negara itu tahun lalu.

Pengerusi panel penilaian operasi (PPO) Tan Sri Datuk Dr Hadenan Abdul Jalil berkata kes itu digugurkan kerana siasatan menunjukkan tiada keterangan yang boleh membuktikan ada kesalahan jenayah.

PPO telah bermesyuarat hari ini dan mengkaji semula butiran-butiran siasatan selain berpuas hati dengan testimoni Abdul Gani.

“SPRM mendapati wang untuk perjalanan beliau (Abdul Gani) adalah wang sendiri, dari akuannya sendiri, akaun yang menyimpan gaji bulanannya.

“Tiada bukti sesiapa memberi wang... pembayaran dibuat dari akaunnya sendiri,” kata Hadenan kepada wartawan.

Peguam tertinggi negara itu telah menemui ahli lembaga SPRM dan ahli panel untuk berdialog pada Januari lalu dan telah mengemukakan bukti bahawa beliau telah menunaikan haji baru-baru ini seperti mana yang dikatakan Shahidan Shafie.

Shahidan didakwa bekerjasama dengan bekas pengerusi eksekutif MAS, Tan Sri Tajuddin Ramli.

Bekas panel penasihat SPRM Tan Sri Robert Phang berkata penjelasan Abdul Gani itu gagal untuk menghilangkan syak-wasangka bahawa beliau “bekerjasama” dengan Shahidan.

Tajuddin ialah pengerusi ekskutif MAS dari 1994 hingga 2001. Semasa tempoh itu syarikat penerbangan itu telah mengalami kerugian sebanyak RM8 bilion – jumlah terbesar – yang membawa aduan dikemukakan terhadap beliau.

SPRM juga menjelaskan dakwaan Phang itu tidak mempunyai bukti yang cukup.

“Kes terhadap Tan Sri Robert Phang... siapa yang dituduh telah cuba memberi rasuah kepada ketua setiausaha kementerian... kami berpuas hati dengan hasil siasatan dan testimoni menunjukkan tidak mempunyai bukti untuk mendakwa sesiapa,” kata Hadenan.

Phang telah meletakkan jawatan selepas SPRM menolak kes yang membabitkan amalan rasuah yang berlaku dalam MAS.

Tiada ulasan: