HALAMAN SANTAI

Selasa, 30 Ogos 2011

Guan Eng: Generasi muda perlu semai ‘identiti soladiriti Bersih 2.0’

THE MALAYSIAN INSIDER



Najib Razak menyambut kehadiran Lim Guan Eng pada majlis rumah terbuka di Seri Perdana hari ini. – Foto oleh Jack Ooi
KUALA LUMPUR – Setiausaha Agung DAP menyeru generasi muda memperlihatkan identiti sanggup bersatu sebagaimana telah diperlihatkan ketika perhimpunan Bersih 2.0 untuk menjadikan Malaysia negara maju bersama hak-hak digariskan oleh pengasas negara lima dekad lalu.

“Kita telah lihat satu demonstrasi bagaimana usaha menekan bagi mempertahankan kebebasan kita telah menghasilkan suasana spontan untuk datang bersama melibatkan semua kumpulan etnik dan latar belakang pada 9 Julai, perarakan Bersih 2.0 di Kuala Lumpur,” kata Lim Guan Eng.

“Di sini, penegasan satu hak asas - kebebasan untuk berhimpun, yang dijanjikan oleh (Bapa Kemerdekaan) Tunku Abdul Rahman ketika perisytiharan Merdeka pada 31 Ogos 1957, telah dipernyatakan bersama dengan memperlihatkan solidariti di kalangan rakyat Malaysia. Identiti seperti ini perlu disemai di kalangan kita, khususnya dalam generasi muda,” kata Lim dalam mesej sempena sambutan ulang tahun Hari Kemerdekaan Ke-54.

Sehubungan itu Lim yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang berkata, “kita mesti bertindak sebagai rakyat Malaysia terlebih dahulu, dan sebagai orang Melayu,k Cina, India, Kadazan, Iban kedua (kemudian).”

Kata Lim, negara telah mencapai kemajan ekonomi sejak Tunku Abdul Rahman melaungkan “Merdeka” sebanyak tujuk kali lebih lima dekad yang lalu.

“Sementara kita telah mencapai kemajuan, kita juga tidak boleh mengatakan bahawa kita telah kehilangan peluang-peluang dan banyak bidang di mana kita telah merosot,” kata beliau lagi.

Oleh itu kata beliau, “sudah sampai masa rakyat Malaysia menilai semula kekurangan yang wujud dalam matlamat kita, mengetepikan dasar-dasar yang telah gagal untuk menerima pakai dasar baru yang akan membolehkan kita membina masa dapan bagi generasi muda.”

Lim berkata negara perlu menyediakan golongan muda dengan perkakasan dan kemahiran untuk berhadapan dengan cabaran-cabaran globalisasi.

Beliau juga berkata, kebebasan yang diperoleh dengan usaha keras telah disalahgunakan untuk mewujudkan kebimbangan di kalangan rakyat Malaysia.

“Politik takut memberitahu kita bahawa identiti etnik dan hak-hak akan diambil alih daripada kita jika identiti nasional yang menekankan kebebasan, keadilan dan kesamarataan yang akan muncul dan berakar umbi.

“Malah, sangat sedih, politik takut ini menjadi satu perkembangan harian sejak pilihan raya bersejarah 2008, yang dipromosikan oleh kumpulan-kumpulan seperti Perkasa dan akhbar-akhbar tidak bertanggungjawab seperti Utusan Malaysia,” kata beliau.

Tiada ulasan: