HALAMAN SANTAI

Jumaat, 28 Jun 2013

Anwar: Zahid perlu jelaskan kes tahanan mati dibelasah polis

Oleh Mohd Arif Juhani

KUALA LUMPUR : Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi perlu bertanggungjawab terhadap jaminannya bahawa orang yang ditahan tidak akan dikasari pegawai bertugas.

Ketua Parlimen Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Zahid juga menjelaskan berhubung kes kematian A Kugan ketika berada dalam tahanan polis pada 2009.

“Zahid memberi penjelasan yang tegas dalam Parlimen tadi dan saya ucapkan terima kasih.

DSAI 2

“Dan sejurus selepas itu, Hakim (Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur) membuat keputusan (kemenangan kes Kugan) walaupun masih ada ruang untuk rayuan dan sebagainya.

“Tetapi berdasarkan keterangan yang ada, Zahid wajar beri respon segera,” ujar Ahli Parlimen Permatang Pauh itu kepada pemberita.

Bedah siasat kedua mengesahkan Kugan, 22, dipukul teruk, kebuluran dalam tahanan dan meninggal dunia akibat kegagalan buah pinggang.

Mahkamah Tinggi tengahari tadi mengarahkan kerajaan dan Polis DiRaja Malaysia membayar ganti rugi RM751,700 kepada keluarga mendiang Kugan yang mati dalam lokap Balai Polis Taipan di Subang Jaya.

Terdahulu, Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datoh menegaskan dalam Parlimen hari ini bahawa Kementerian Dalam Negeri (KDN) memandang serius kes kematian dalam tahanan dan memberi jaminan tidak akan berkompromi atau melindungi mana-mana pegawai penguatkuasa yang didapati terbabit.

Beliau menjelaskan demikian bagi menjawab soalan Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul yang menyentuh beberapa laporan kes kematian dalam lokap polis yang menjurus kepada gesaan supaya masalah itu diatasi segera.

Menteri berkenaan juga menafikan bahawa kematian dalam tahanan bukan disebabkan keganasan polis sebaliknya, kerana penyakit yang dialami tahanan.

Beliau berkata, mengikut rekod kematian dari tahun 2000 hingga Mei 2013, sebanyak 231 dicatatkan dan hanya dua kematian yang dicatatkan adalah berpunca daripada pihak polis.

“Bukan semua kematian dalam tahanan disebabkan keganasan polis, hanya dua kes sahaja.

“Daripada 231 kes, 196 tahanan mati akibat daripada penyakit asma, HIV dan serangan jantung,” kata Zahid lagi.

Selain Kugan, kes kematian seumpama itu turut melibatkan N Dharmendran, 32, di Kuala Lumpur pada 21 Mei 2013; dan R Jamesh Ranesh, 40, di Pulau Pinang pada 27 Mei 2013.

Tiada ulasan: