HALAMAN SANTAI

Jumaat, 28 Jun 2013

SPR: Dakwat lebih baik untuk p'raya kecil K Besut

MALAYSIA KINI


 
Timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata suruhanjaya itu akan menggunakan dakwat kekal yang lebih baik dalam pilihan raya kecil DUN Kuala Besut.

Laporan Sin Chew Daily di lamannya hari ini menyebut demikian dengan memetik kenyataan Wan Ahmad.
Penggunaan dakwat tersebut menimbulkan kontroversi apabila terdapat pengundi yang berjaya menanggalkanya dengan mudah ketika pilihan raya umum 5 Mei.

Isu berkenaan kini menjadi antara perdebatan utama di Dewan Rakyat apabila seorang menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim menjelaskan bahawa bahan kimia dalam dakwat kekal itu digantikan dengan bahan pewarna makanan.

Shahidan juga menjelaskan bahawa, nama syarikat pembekal tersebut tidak boleh didedahkan, didakwa atas sebab keselamatan.

Sementara itu, seorang lagi menteri, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor juga menjelaskan, dakwat tersebut tidak mengandungi bahan kimia berbahaya bagi memastikan keselamatan rakyat.

Ia berbeza dengan dakwat kekal yang kekal sehingga dua bulan seperti digunakan di India, yang menurutnya memberi kesan yang bahaya kepada masyarakat.

Blok pembangkang pula masih belum berpuas hati dengan penjelasan kerajaan dan mengancam untuk mendedahkan nama syarikat pembekal dakwat tersebut.

MP Pandan Rafizi Ramli mendakwa syarikat pembekal dakwat tersebut bukan sahaja tidak mempunyai pengalaman dan dana untuk membekal bahan tersebut.

Tiada ulasan: