HALAMAN SANTAI

Sabtu, 30 April 2011

Kami sentiasa bersamamu, Dr Lo' Lo'

Minda Naib Presiden

Minda Naib Presiden PAS ke 25 bersama Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (TITM), Salahuddin Ayub (SA) dan Datuk Mahfuz Omar (MO).

Jika anda mempunyai soalan khas untuk ditujukan untuk ketiga-tiga Naib Presiden PAS, sila emailkan kepada sembangnaibpresidenpas@gmail.comThis e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Soalan 1:
Apa fokus isu yang Naib Presiden harap dapat dibahaskan pada Muktamar PAS Jun ini?

TITM:
PAS mesti mempersiapkan diri menjadi rakan penting dalam Pakatan Rakyat ke arah mencapai sasaran utama PRU ke 13.

Parti juga perlu mempersiapkan keilmuan bagi menterjemahkan sebuah ajaran yang penuh dengan rahmah dan maqfirah bilamana diberi mandat oleh rakyat.

Dan lebih penting lagi, PAS perlu melakukan penambahbaikan pada pimpinan, organisasi dan muafakat dalam Pakatan Rakyat.

SA:
Dalam era hari ini, parti harus melihat dalam pandangan ke hadapan tentang bagaimana memposisikan diri kita dalam kemelut untuk menyakinkan rakyat supaya dapat memberikan sokongan kepada PAS, khususnya dalam menghadapi pilhanraya umum akan datang.

Saya juga akan mengutarakan bagaimana strategi dan juga pendekatan PAS harus lebih effisyen dalam kita menggamit dan melahirkan beberapa sentuhan berbisa politik kita supaya kita betul-betul dapat meletakkan parti kita sebaris dengan rakan-rakan kita dalam Pakatan Rakyat.

Yang lebih penting daripada itu, muktamar kali ini harus mampu menjelmakan beberapa idea supaya kita dapat mengumpul dan menyatukan seluruh tenaga yang ada bagi kita mendapat keyakinan sebagai sebuah parti yang begitu lama berjuang dan memperlihatkan kecemerlangan kita akan datang.

MO:
Di dalam muktamar ini, saya harap kepimpinan dan juga ahli PAS memberikan fokus kepada membawa elemen baru dalam politik negara ini.

Saya harap kita boleh menampilkan PAS sebagai satu ‘green party’ yang bukan disebabkan lambang PAS itu berwarna hijau – tapi disebabkan ‘green politic’ yang dibawa parti untuk kesejahteraan rakyat Malaysia berlandaskan kehijauan Islam.

Dalam kata lain, masyarakat dan rakyat perlu disedarkan dengan kesejahteraan yang dibawa PAS – yang didasari Islam yang bersifat kehijauan. Ini perkara yang sangat penting untuk dibahaskan semasa muktamar ini oleh saya.

Soalan 2:
Cadangan penambahbaikan untuk Harakah dan Harakahdaily.

SA:
Kita harus memiliki manpower yang lebih cekap. Tenaga-tenaga yang ada perlu diberikan nilai tambah atau value added untuk menjadikan Harakah dan Harakahdaily sebagai benar-benar media baru yang menjana kekuatan untuk PAS.

Saya mencadangkan di sini agar lebih banyak kursus-kursus yang lebih professional perlu dilaksanakan dan keupayaan tenaga kerja kita hari ini perlu ditingkatkan.

MO:
Penambahbaikan yang perlu bermula daripada kemampuan dan keupayaan kewartawanan itu sendiri. Harakah cetak dan Harakahdaily tidak mampu diperbaiki sekiranya kebolehan kewartawanan itu tidak dipertingkatkan.

Ini adalah perkara pokok di mana-mana pusat media – kerana ia bergantung kepada pemberitaan dan penulisan yang dibuat yang amat bergantung pada diri seseorang wartawan.

Dalam erti kata lain, wartawan yang kita ada perlu diasahkan untuk menjadi journalist yang sebenarnya – bukan sekadar penulis dan pelapor biasa – seperti perbezaan di antara seorang yang tahu menggunakan kamera dengan seorang photographer yang professional.

TITM:
Harakah dan Harakahdaily perlu melakukan rombakan organisasi serta membanyakkan latihan kemahiran selaras dengan keperluan semasa. Juga dicadangkan agar menyediakan ruangan khas setiap negeri bagi menjelaskan aktiviti dan kejayaan di negeri yg kita menangi, dan menetapkan KPI kepada wartawan agar maksimumkan pemberitaan.

Soalan 3:
Apakah kata-kata semangat untuk Dr Lo' Lo' yang kini bercuti sakit?

MO:
Saya nasihat beliau banyak bersabar, perlu ada kekuatan diri dan juga ketahanan diri dan tingkatkan amalan spiritual yang boleh membantu kita mampu bertahan dengan ujian Allah ini.

Saya ingin memberitahu Dr Lo’ Lo' bahawa semua pimpinan, penyokong dan ahli-ahli parti akan tetap bersamamu.

TITM:
PAS mengharapkan ahli seluruh negara mendirikan solat hajat memohon kepada Allah agar disembuhkan penyakit beliau.

Ana mengharapkan agar beliau dipelihara Allah; disembuhkan penyakitnya bagi meneruskan khidmat beliau kepada parti dan rakyat seluruhnya.

Ingatlah "apa sahaja yang menimpa orang mukmin adalah tanda ingatan Allah untuk menghapuskan dosa untuk mengangkat darjat di dunia dan akhirat.”

Ya Allah sembuhkanlah penyakitnya dan berilah kesabaran dengan ujian Mu ini.

SA:
Yang penting bagi Dr Lo’ Lo' ialah menguatkan tekad bahawa takdir akan bersama-sama beliau untuk terus bersama kita untuk memperjuangkan cita-cita dan matlamat perjuangan.

Apa yang berlaku pada diri beliau ialah satu ujian besar yang perlu terus didepani dengan penuh keimanan dan ketaqwaan kepada Allah swt.

Tiada ulasan: