HALAMAN SANTAI

Sabtu, 30 April 2011

Hak Melayu: Saya tak sokong tapi cabar PKR, kata Soi Lek

THE MALAYSIAN INSIDER

KUALA LUMPUR— Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menafikan membuat kenyataan dalam siaran YouTube bahawa beliau akan menjadi orang pertama akan mengundi PKR jika parti komponen Pakatan Rakyat (PR) itu berjaya memansuhkan kedudukan keistimewaan orang Melayu.

“Itu tidak benar. Jawapan saya itu telah diputarbelitkan. Itu kerja parti pembangkang DAP dan sebab itu saya mengatakan parti itu memang pakar dalam hal ini,” katanya dipetik media hari ini.

Dalam satu mesej menerusi rakaman YouTube baru-baru ini, Dr Chua (gambar) berkata beliau akan menjadi orang pertama mengundi PKR jika ia sanggup memansuhkan keistimewaan orang Melayu.

“Jika PKR berani meminda Perlembagaan dan memansuhkan keistimewaan orang Melayu, saya adalah orang pertama akan mengangkat tangan untuk mengundi PKR,” kata presiden MCA dalam video yang diposkan menerusi Youtube di laman partinya.

“Mengapa tidak? Tiada parti politik yang cakap mengenai ini. Jika ya, undi orang Melayu akan pergi. Tiada kaum lain akan membatalkan hak dan keistimewaan mereka,” kata beliau.

Dalam video bertajuk “Harapan Seharusnya Bersandarkan Realiti-realiti Politik Negara”, bekas menteri kesihatan ini kelihatan mengesyorkan bahawa komuniti Cina seharusnya menerima senario politik semasa didominasi Umno dan Barisan Nasional (BN).

Bagaimanapun katanya, janji-janji PR memberi publik satu harapan tetapi itu semua adalah pembohongan.

“Saya mengakui bahawa kata-kata pembangkang menggambarkan keinginan generasi muda sebab mereka mewujudkan satu bentuk harapan.

“Tetapi dalam peredaran masa, rakyat akan melihat ia adalah pembohongan,” katanya.

Dalam penjelasan yang dibuat di Melaka semalam itu, Dr Chua berkata, dalam satu pertemuan dan sesi dialog dengan penyokong laman sosial Facebook di Johor Baru sebelum ini, salah seorang daripada peserta telah bangkit mempersoalkan MCA kerana tidak berusaha untuk memansuhkan hak keistimewaan orang Melayu.

“Saya mengatakan perkara itu bukan senang untuk dicapai kerana kita tidak mempunyai majoriti dua pertiga, perkara itu perlu dibawa kepada Mesyuarat Majlis Raja-Raja, perkara ini adalah isu sensitif dan jangan terkeliru dengan putar belit parti pembangkang,” katanya dipetik Utusan Malaysia hari ini.

Sebaliknya kata bekas menteri kesihatan ini, beliau telah mencabar PKR bahawa parti itu tidak akan berani menyentuh soal hak keistimewaan orang Melayu kerana kononnya perjuangan mereka adalah untuk mendapatkan hak sama rata semua kaum.

Beliau menambah, perkara itu dilakukan oleh pembangkang sebagai strategi mereka untuk mengelirukan dan meraih simpati masyarakat Cina kerana melaungkan perjuangan mereka untuk keadilan bagi semua kaum.

“Cukup jelas jawapan saya telah diputar belit oleh DAP,” kata beliau.

Tiada ulasan: