HALAMAN SANTAI

Ahad, 28 Februari 2010

Shabery kesal gelagat penyokong Indonesia

SINAR HARIAN ONLINE



KEMAMAN - Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek (gambar) melahirkan kesal dan sedih dengan gelagat penyokong bola sepak Indonesia yang tidak menghormati lagu Negaraku yang dimainkan semasa pasukankebangsaan menentang Vietnam dalam pusingan kelayakan Kejohanan Futsal Piala AFC di Jakarta, Isnin lalu.

Beliau berkata, perkara itu tidak sepatutnya berlaku, namun menurutnya beliau tidak menganggap perbuatan ini sesuatu yang sengaja diatur sama ada ada oleh persatuan bola sepak mahupun kerajaan Indonesia.

“Ia adalah perbuatan segelintir daripada mereka yang cuba merosakkan hubungan baik kerajaan dan rakyat di kedua-dua negara,” katanya kepada media selepas menghadiri majlis Dialog Agensi dan Jabatan di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, semalam.

Beliau berkata demikian mengulas aksi penyokong Indonesia yang tidak menghormati lagi kebangsaan Malaysia pada kejohanan itu sehingga mengakibatkan Pasukan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PPSI) dikenakan tindakan denda RM17,006.:

Tindakan itu diambil Gabungan Bola Sepak Asia (AFC) susulan aduan pengurus pasukan Malaysia Datuk Hamidin Mohd Amin yang tidak berpuas hati dengan tindakan biadab penyokong bola sepak Indonesia itu.

Penyokong Indonesia dilaporkan menyanyikan lagi kebangsaan mereka Indonesia Raya ketika lagi Negaraku dimainkan selain menjerit perkataan maling (pencuri) dan pondan kepada pemain pasukan negara semasa perlawanan berlangsung.

Menurutnya, semua pihak baik rakyat di negara jiran mahupun rakyat tempatan, harus menghormati lagu kebangsaan sesebuah negara.

”Kerana ia mencerminkan sikap menghormati negara berkenaan, dan inti pati sukan itu sendiri bukanlah melibatkan soal menang atau kalah semata-mata,” katanya.

Ditanya sama ada beliau bercadang menghantar memorandum bantahan kepada menteri sejawatnya di Indonesia berhubung kejadian itu, Ahmad Sha- bery berkata: ”Perkara tersebut tidak perlu kerana tindakan yang dikenakan oleh AFC: berhubung perkara itu sudah memadai.”

Tiada ulasan: