HALAMAN SANTAI

Ahad, 28 Februari 2010

Penganggur Di Malaysia 36,000 Sehingga Dis 2009, Kata Maznah

BERNAMA


ROMPIN: Jumlah penganggur di Malaysia dari Okt 2008 sehingga Dis tahun lepas mencatatkan sebanyak 36,000 orang atau 3.6 peratus daripada jumlah penduduk negara, kata Timbalan Menteri Sumber Manusia Datuk Maznah Mazlan.

Katanya kebanyakan daripada statistik itu adalah daripada sektor perkilangan ekoran kekurangan pengeksport kerana kemerosotan ekonomi di Amerika Syarikat pada 2008.

Beliau berkata jumlah tersebut bagaimanapun masih berada dalam kawalan berbanding 84,000 penganggur dicatatkan pada krisis ekonomi Asia dalam tempoh yang sama pada 1997.

"Akibat krisis ekonomi melanda di Amerika Syarikat, ramai buruh-buruh yang terdiri daripada golongan dewasa terpaksa diberhentikan kerja secara sementara.

"Syarikat-syarikat dalam sektor perkilangan terpaksa mengecilkan jumlah pengeluaran kerana permintaan yang kurang," katanya kepada pemberita selepas majlis sambutan Chap Goh Mei di sini, Sabtu malam.

Menurut Maznah, bagi mengurangkan kadar pengangguran dalam negara, Kementerian Sumber Manusia telah menempatkan semula kira-kira 29,000 pekerja manakala sebahagiannya mengikuti skim kemahiran supaya mereka diberi peluang untuk menimba kemahiran.

Majlis anjuran Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina daerah Rompin itu dihadiri lebih 2,000 orang dari pelbagai kaum.

Maznah berkata sambutan kali ketujuh tersebut akan dijadikan sebagai pesta kedua terbesar pada masa akan datang selepas pesta pantai Rompin.

Turut hadir pada majlis tersebut, Ahli Dewan Undangan Negeri Tioman Datuk Mohd Johari Hussain, Pengerusi Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina daerah Rompin Au Ong Kiat serta Ketua Polis daerah DSP Johari Jahaya.

Tiada ulasan: