HALAMAN SANTAI

Sabtu, 29 Januari 2011

Gobalakrishnan keluar PKR, MP keenam jadi Bebas



KUALA LUMPUR — Ahli Parlimen PKR Padang Serai N Gopalakrishnan sebagaimana telah dijangkakan sejak awal tahun lalu mengumumkan keputusan keluar parti itu berkuat kuasa hari ini.

“Ya, saya melepaskan semua jawatan dan saya sudah keluar PKR... sekarang saya wakil rakyat Bebas,” kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider tengah hari ini.

Ketika ditanya sama ada akan menyertai mana-mana parti atau Konsensus Bebas, Gobalakrishnan berkata: “Buat masa ini saya akan bertindak sebagai wakil rakyat Bebas, saya bergerak sendiri... saya Bebas.”

Sebelum ini beliau berkata tidak akan keluar parti, biar pucuk kepimpinan memecatnya ekoran kecaman keras terhadap parti.

Beliau menolak akan menyertai parti Kita yang kini diketuai oleh Datuk Zaid Ibrahim, yang November lalu turut keluar PKR.

Gobalakrishnan (gambar) juga menghadiri majlis pelancaran parti itu di ibu negara 19 Januari lalu.

“Saya tidak menyertai (parti Kita),” katanya lagi.

Menjawab soalan sama ada sudah memaklumkan PKR tindakannya, wakil rakyat itu menambah: “Parti sudah tahu, saya sudah membuat pemakluman menerusi blog (dan Twitter) dan juga media, mereka tahu.”

Pagi tadi bekas calon naib presiden PKR itu mengumumkan melepaskan semua jawatannya dalam parti komponen Pakatan Rakyat itu.

Beliau yang juga ketua PKR cabang Padang Serai pada Mei lalu didenda RM3,000 atau enam bulan penjara oleh Mahkamah Majistret Pulau Pinang kerana didapati bersalah terhadap pertuduhan menghalang anggota polis sebagai penjawat awam menjalankan tugas pada tahun 2002.

Dengan itu beliau berhadapan dengan risiko hilang kelayakan sebagai wakil rakyat. Rayuannya masih didengar.

Keputusan Gobalakrishnan hari ini, yang sebenarnya telah dijangkakan ramai sejak setahun lalu, diumumkan ketika tinggal sehari lagi sebelum pengundi kecil DUN Tenang keluar mengundi pada pilihan raya kecil.

Ada yang pernah menyebut beliau akan kembali ke MIC, parti yang beliau pernah anggotai sebelum menyertai MIC.

Pengumuman itu yang dibuat menerusi akaun Twitter beliau, juga menyebut bahawa beliau akan meneruskan kerja-kerjanya melalui sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang baru.

Awal bulan ini beliau diberikan surat tunjuk sebab 45 halaman oleh PKR tetapi sehingga kini beliau belum menjawabnya.

Oleh itu, PKR sedang mengambil langkah untuk memanggil jawatankuasa disiplin mendengar kesnya.

Dalam mesej yang dikeluarkan sekitar 10.50 pagi tadi, Gobalakrishnan, Ahli Parlimen Padang Serai berkata:

“Selamat pagi kepada semua rakyat Malaysia. Saya dengan ini letak semua jawatan dalam PKR dan teruskan kerja saya melalui NGO baru.”

Bagaimanapun dalam mesej itu beliau tidak memberikan maklumat mengenai kedudukannya wakil rakyat kerusi itu yang dimenangi di bawah tiket PKR 8 Mac 2008.

Dengan itu, sejak awal tahun lalu beliau menjadi Ahli Parlimen keenam meninggalkan atau dipecat dari PKR.

Awal tahun lalu lima Ahli Parlimen PKR telah meninggalkan parti itu manakala seorang lagi dipecat.

Mereka ialah wakil rakyat Bayan Baru Datuk Seri Zahrain Hashim, Wee Choo Keong (Wangsa Maju), Tan Tee Beng (Nibong Tebal), Zulkifli Noordin (Kulim-Bandar Bharu) dan Mohsin Fadzli Samsuri (Bagan Serai).

Mereke kini membentuk Konsensus Bebas.

Dalam pada itu, pengikut akaun Twitter Gobalakrishnan menimbulkan persoalan mengapa beliau mengumumkan keputusan itu hari ini sementara pengundian kerusi DUN Tenang berlangsung esok.

Malah seorang menghantar mesejnya dengan berkata, “adakah YB turut meletakkan jawatan sebagai wakil rakyat? Itu baru NGO...”

Seorang lagi pula bertanya, “... bermakna jawatan sahaja atau keahlian sekali.”

“Nak dapatkan penjelasan, anda mengatakan melepaskan semua jawatan, bermakna anda masih ahli PKR?” tanya seorang lagi.

“Gobalakrishnan tinggalkan PKR ke?” soal seorang lagi pengikut mesejnya.

Akhir bulan lalu, Gobalakrishnan walaupun mengecam keras kepimpinan PKR khususnya Datuk Seri Anwar Ibrahim dan timbalan presiden Azmin Ali tetapi “berjanji” tidak akan keluar parti.

Mengkritik Anwar dan Azmin, Gobalakrishnan yang merupakan bekas anggota Majlis Pimpinan Pusat PKR berkata, “apa yang saya sampaikan menerusi Twitter, sebenarnya sudah lama saya bangkit dalam parti, Anwar pun tahu, Azmin pun tahu.”

“Malangnya Anwar tidak melakukan apa-apa,” kata beliau yang sekali lagi menolak tanggapan pihak luar PKR bahawa akan meninggalkan komponen Pakatan Rakyat sebagaimana persekitaran disaksikan awal tahun ini.

“Saya sangat pasti, Anwar sebagai penasihat ekonomi Selangor akan bersetuju jika ekuiti ekonomi masyarakat India Malaysia perlu dipertingkatkan,” kata Gobalakrishnan.

Katanya, Azmin, salah seorang pemimpin pengasas PKR tidak pernah memihak kepentingan masyarakat India sejak 2002 lagi meskipun “saya menderita, saya bersabar.”

“Ini masanya ahli-ahli politik semasa tampil bersama demi kebaikan masyarakat India Malaysia yang sudah dilupakan,” katanya.

“Masyarakat India seperti juga masyarakat Cina telah banyak menyumbang kepada pembangunan negara,” tulis Gobalakrishnan lagi, yang turut mengecam layanan tidak adil dan tidak memadai bagi pembangunan sekolah rendah Tamil dan kuil di Selangor.

“Kerajaan-kerajaan negeri ada kuasa untuk pembangunan dan akta berkaitan dengan tanah adalah alat yang TKS (Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim) dan kesemua Menteri Besar perlu gunakan untuk mempertingkatkan rakyat Malaysia yang miskin,” kata Gobalakrishnan dalam mesej susulan.

Masyarakat India merupakan ahli kedua terbesar dalam PKR yang ditubuhkan pada 1999, setahun selepas Anwar dipecat oleh Umno dan Tun Dr Mahathir Mohamad setahun sebelum itu.

Malah ketika proses pemilihan sedang berjalan, Gobalakrishnan pernah mempertikaikan perjalanan proses pengundian dan memberi kata dua kepada jawatankuasa pemilihan pusat agar memperbaiki kecacatan dan kepincangan yang wujud.

Tiada ulasan: