HALAMAN SANTAI

Isnin, 28 Februari 2011

Kerajaan Terengganu Belanja RM 223750 Beli Itik Dan Angsa

Staff Berita Semasa

Whooper Swan landing JS8Q2001 Kerajaan Terengganu Belanja RM 223750 Beli Itik Dan Angsa

Tanpa kami sangka, Kerajaan Negeri Terengganu telah membelanjakan hampir suku juta ringgit membeli itik dan angsa demi memenuhi hasrat Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said.

1. Whooper Swan, angsa putih dibeli dengan harga RM5,600 seekor
2. Red Brested Goose, sejenis itik dibeli dengan harga RM4,200 seekor
3. White Swan, angsa putih dibeli dengan RM3,800 seekor
4. Black Swan, angsa hitam dibeli dengan RM3,800 seekor
5. Ashy Headed Goose, sejenis itik, dibeli dengan harga RM3,800 seekor

kerajaan terengganu beli itik Kerajaan Terengganu Belanja RM 223750 Beli Itik Dan Angsa

Sebanyak sebelas jenis itik dan angsa kesemuanya berjumlah 101 ekor telah dibeli oleh kerajaan bernilai RM223, 750 untuk ditempat di Pulau Burung Tasik Kenyir yang dibina dengan kos RM6 juta.Jawapan bertulis yang diberikan oleh kerajaan negeri dalam Sidang DUN baru-baru ini bagi menjawab soalan bertulis yang dikemukakan oleh ADUN Bukit Tunggal, Dr. Alias Razak.

Satu sahaja kami nak tanya di sini, adakah keselamatan “angsa” dan “itik” itu akan terselamat dari kes kecurian? Seperti yang pernah berlaku di Melaka sedikit waktu lalu? Siapa yang tidak geram dengan angsa dan itik yang harganya mencecah ribuan ringgit ini.

Namun, signifikannya, mengapa perlu beli itik import? Dah takde itik lagi kat Malaysia ni? Atau Menteri Besar Terengganu memikirkan kalau pakai itik dan angsa tempatan tidak mampu menarik perhatian? Bagi kami, ini satu pembaziran.

Membazir tanpa ada reliabiliti dalam masa jangka pendek dan juga jangka panjang untuk rakyat.Bukanlah kami katakan kami tidak menyokong pengindahan flora dan fauna, tapi kita perlu lihat juga signifikannya dan samada waktu ini sesuai atau tidak untuk melaksanakan sesuatu idea mahupun hasrat.

Itik tempatan juga boleh digunapakai.Tidak cacat pun Tasik Kenyir kalau pakai itik dan angsa tempatan pun.Boleh dapat kos yang jauh lebih murah, dan demi tujuan yang sama.Itu lebih baik menurut pandangan kami.

Tiada ulasan: