HALAMAN SANTAI

Isnin, 28 Februari 2011

Malaysia tak perlukan fatwa songsang PAS, kata Muhyiddin

TERKINI

JASIN — Tan Sri Muhyiddin Yassin menuduh PAS seringkali mengeluarkan fatwa-fatwa songsang untuk mengelirukan akidah orang Islam selain mahu mendapatkan sokongan pengundi Melayu.

Jelas Timbalan Perdana Menteri, orang Islam tidak memerlukan sebarang fatwa baru apatah lagi fatwa songsang dikeluarkan PAS terutamanya Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

“Sudah pelbagai fatwa yang dikeluarkan (PAS), kita orang Islam fatwa yang ada sudah cukup kerana tidak pesongkan akidah.

“Apa guna tok guru PAS buat fatwa baru? Apabila ada pilihan raya kecil ada sahaja fatwa baru, kalau dulu cakap undi PAS masuk syurga dan undi BN masuk neraka,” katanya pada Majlis Anugerah Kecemerlangan Pelajar Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Jamuan Rakyat di Sekolah Menengah Dang Anum di sini.

Pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang bulan lalu, Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan didakwa mengeluarkan fatwa bahawa undi Umno akan jadi jahiliah.

Malah sebelum ini PAS turut didakwa mengeluarkan pelbagai fatwa termasuk undi PAS boleh masuk syurga; diharamkan makan daging binatang ternakan yang disembelih orang Umno; sesiapa yang menentang PAS bererti menentang Islam kerana Islam itu PAS dan PAS itu Islam; menuduh kerajaan BN kafir kerana tidak menjalankan hukum Allah s.w.t dan membuat tuduhan bahawa kerajaan Malaysia memisahkan agama dari politik dan dengan itu menjadi kafir.

Bagaimanapun ia dikritik oleh pemimpin-pemimpin Umno.

Kata Muhyiddin, fatwa songsang yang dikeluarkan PAS itu akan menyebabkan akidah orang Islam akan terpesong.

“Fatwa yang dikeluarkan ini boleh memberikan kesan dan akan pesongkan akidah orang Islam.

“Tapi saya tahu ini adalah politik semata-mata, saya harap pengundi di Merlimau tak terpedaya dengan dakyah dibawa pembangkang,” kata timbalan presiden Umno ini.

Pilihan raya kecil DUN Merlimau menyaksikan pertarungan satu lawan satu antara Roslan, ahli jawatankuasa Umno Jasin dan Yuhaizat Abdullah iaitu Timbalan Ketua Pemuda PAS Melaka dan Timbalan Yang Dipertua PAS Jasin.

Dalam pada itu, Muhyiddin berkata kempen BN bagi memenangi pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka kawasan Merlimau dan DUN Pahang kawasan Kerdau, yang memasuki hari ketiga hari ini, mendapat sambutan yang amat baik daripada semua kaum.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata sokongan tersebut nampak jelas daripada gerak geri badan dan kenyataan secara terbuka oleh mereka.

“Maksudnya sentimen positif dapat kita rasakan,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan Anugerah Tawaran Baru Kepada Guru Besar di Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Syed Zahiruddin, Ayer Tawar di Merlimau dekat sini, hari ini.

Dipetik Bernama, Muhyiddin berkata kempen BN di DUN Merlimau dan Kerdau sedang rancak dijalankan dengan pertemuan dengan semua pengundi dan juga diadakan ceramah bagi memperjelaskan kepada pengundi penyelewengan yang dilakukan pemimpin PAS dan parti pakatan pembangkang lain, supaya mereka tahu keadaan sebenar.

“Tapi bagaimana biasa, saya sebutkan jangan kita ambil mudah sehinggalah selesai 6 haribulan, barulah kita boleh tahu, jadi selagi belum sampai 6 haribulan malam, saya sudah beritahu jentera jangan relaks, jangan goyang kaki, mesti kerja bersungguh-sungguh (berkempen),” katanya.

Muhyiddin berkata calon pun perlu bersungguh-sungguh untuk pergi ke seluruh kawasan DUN berkenaan bagi menemui semua pengundi.

“Saya sudah beritahu, calon pun tidak boleh tidur, dia kena pergi semua kawasan, bertemu dengan semua pengundi, bersalam salaman dengan mereka, dan kita bermesra dengan mereka kerana ramai yang nak mengenali calon, jadi itu kita akan bawa ke seluruh pelusuk kawasan baik di Kerdau mahu pun di Merlimau,” katanya.

Ditanya andaian PAS mengatakan ia boleh menang pada pilihan raya kecil itu dengan jumlah peratus tertentu, Muhyiddin berkata parti pembangkang boleh membuat perkiraan tetapi itu hanya taktik dan helah politik.

“Dia (PAS) boleh buat perkiraan begitu, macam lain-lain pilihan raya pun dia kata begitu, di (DUN) Galas (Kelantan) dia kata dia boleh menang, di (DUN) Tenang (Johor) dia kata dia boleh menang lebih 55 peratus tapi kita (BN) dalam politik ini, kita faham kita tahu, itu cuma taktik dan tipu helah nak tunjukkan kononnya mereka dapat sokongan, main psikologi pengundi,” katanya bahawa PAS kini menyedari sudah ramai tidak menyokong parti pembangkang itu.

Kedua-dua pilihan kecil tersebut dimenangi oleh Barisan Nasional.

Muhyiddin turut mengingatkan calon dan jentera pilihan raya BN supaya mendampingi semua pengundi bagi mendengar masalah dan kehendak mereka kerana dalam situasi ini pengundi adalah “raja”.

Ditanya PAS akan menubuhkan skuad kamera untuk mengintip pergerakan calon BN bagi mengesan salah laku, Muhyiddin berkata, “terima kasih dia beritahu kepada kita, nanti bila depan kamera kita senyum lebih, kita beritahu dia terima kasih lah kerana nak berkempen membantu kita.”

“Kita (BN) dalam strategi kempen kita tumpu kepada pengundi, kita tidak tumpu kepada calon dan jentera. Kita lebih kepada pengundilah. Kalau dia nak menang dia pergi kepada pengundi, pasal apa dia pergi pada calon kita, calon kita sudah tentu tidak sokong dia,” katanya.

Mengenai sokongan badan bukan kerajaan (NGO) kepada BN, Muhyiddin mengalu-alukan sokongan tersebut dan berkata mereka mengetahui jasa yang dilakukan kerajaan BN.

Tiada ulasan: