HALAMAN SANTAI

Isnin, 28 Februari 2011

Ketua SPRM antara tokoh paling pengaruh dalam etika perniagaan

BERNAMA

KUALA LUMPUR– Datuk Seri Abu Kassim Mohamed, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (MACC), telah dinamakan sebagai seorang daripada 100 tokoh paling berpengaruh dalam etika perniagaan bagi 2010 oleh Ethisphere Institute yang berpangkalan di New York.

Abu Kassim, yang menduduki tempat keempat dalam senarai tokoh terkemuka itu, dihakimi daripada peranannya dalam kategori kerajaan dan amalan peraturan.

Tujuh lagi kategori ialah kepimpinan pemikir; kepimpinan perniagaan; budaya korporat; pelaburan dan penyelidikan; reka bentuk dan kemampanan; media dan pemberi maklumat; NGO; dan sifat dermawan.

Ethisphere menyatakan Abu Kassim, yang menyertai badan pencegah rasuah itu pada 1984, telah memainkan peranan penting dalam melaksanakan program pencegahan rasuah di Malaysia, yang telah menerajui usaha itu di Asia Tenggara.

Beliau merupakan satu-satunya rakyat Malaysia dalam senarai itu yang didominasi warga Amerika dan Eropah, dipilih bersama-sama 99 yang lain yang dikatakan telah memberikan impak penting dalam etika perniagaan dalam tempoh setahun, menurut Ethisphere Institute, badan pemikir antarabangsa khusus untuk reka cipta, peningkatan dan perkongsian amalan terbaik dalam etika perniagaan, tanggungjawab sosial korporat, pencegahan rasuah dan kemampanan.

Tiada ulasan: