HALAMAN SANTAI

Isnin, 28 Februari 2011

Program ziarah daftar pengundi

SINAR HARIAN ONLINE

PULAU PINANG – Dalam usaha menarik pengundi baru mendaftar, UMNO Bahagian Jelutong melaksanakan program turun padang untuk membantu golongan muda mendaftar sebagai pemilih.

Ketuanya, Abdul Razak Abdul Rahman berkata, lebih 6,000 termasuk 2,600 ahli UMNO dikenal pasti masih belum mendaftar sebagai pengundi di kawasan itu meskipun mereka layak berbuat demikian.

Katanya, program ziarah yang dianjurkan di seluruh bahagian itu sebanyak dua kali sebulan diharapkan mampu memastikan golongan yang belum menjadi pemilih berbuat demikian dengan segera.

“Kita mulakan program ziarah itu hari ini di kawasan Kampung Sungai Pinang diikuti seterusnya Kampung Dodol dan Kampung Jelutong.

“Selain menolong mereka yang belum mendaftar, kita juga ingin melihat secara dekat masalah yang dialami rakyat kawasan ini.

“Masalah ini akan kita cuba bantu selesaikan dan yang mana tidak boleh, kita rujuk kepada pihak bertanggungjawab,” katanya semasa mengadakan program ziarah UMNO Bahagian Jelutong di Kampung Sungai Pinang di sini.

Pada program itu, seramai 50 ahli sayap parti itu yang terdiri daripada Wanita, Pemuda dan Puteri bergerak mengikut kumpulan ke 250 rumah yang terdapat di kampung itu untuk meninjau masalah yang dihadapi.

Katanya, melalui pendekatan ini, proses pendaftaran pengundi dapat dipermudahkan malah menggalakkan lebih ramai golongan muda mendaftar.

“Kita juga membantu mereka yang bertukar alamat untuk mengemas kini pendaftaran masing-masing.

“Ketua setiap kumpulan mengedarkan borang berkenaan selain maklumat tentang isi rumah.

“Ini untuk memudahkan kita mengetahui mengenai latar belakang penduduk di kawasan ini dan mencari alternatif terbaik untuk membantu mereka,” katanya.

Tiada ulasan: