HALAMAN SANTAI

Rabu, 29 Jun 2011

BERSIH 2.0: Tuduhan komunis sekadar untuk halalkan penggunaan ISA

WarkahDaily


Semuanya untuk menghalalkan cara. Bagi mengelak dipersalahkan rakyat, usaha halang ideologi dijadikan modal untuk memerangi BERSIH secara ganas dengan menggunakan akta rimba Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang cuba digunakan pihak berkuasa atas arahan jahat pemimpin kerajaan Umno-BN.

Dakwaan pemimpin Umno-BN yang dah mati akal dan tersepit telah membuat tuduhan melulu dan tak masuk akal konon ada pihak tertentu dalam BERSIH 2.0 cuba menghidupkan semula ideologi komunis di negara ini cuma sekadar modal untuk pihak berkuasa menggunakan kekerasan untuk bertindak ganas terhadap aktivis BERSIH.

Konon tidak mahu rakyat menyalahkan kerajaan Umno-BN yang cuba menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) bagi menghalang rakyat berhimpun dalam Himpunan BERSIH 2.0 9 Julai nanti, mereka sengaja memprovokasi, konon BERSIH 2.0 terlibat dengan anasir-anasir luar yang mahu menghidupkan kembali gerakan komunis di negara ini.

Itu semua sekadar gimik bagi menghalalkan guna ISA untuk bertindak zalim ke atas rakyat yang menyertai BERSIH 2.0.

Padahal apa yang didakwa itu semuanya tidak pernah berlaku bahkan ia adalah pembohongan pemimpin Umno-BN semata-mata bagi mengugut rakyat supaya tidak menyertai himpunan berkenaan. Ketakutan pemimpin Umno-BN semakin terserlah apabila mereka sanggup mengada-adakan cerita yang tiada demi survival kuasanya.

Perosak negara yang diketuai pemimpin Umno cuba mengapi-apikan rakyat Malaysia kononnya BERSIH 2.0 cuba mempengaruhi rakyat membuat rampasan kuasa, memerangi Yang di-Pertuan Agong dan cuba menghidupkan gerakan komunis dengan dakwaan pihak polis berjaya merampas kemeja-T bertulis nama tiga bekas pemimpin PKM iaitu Chin Peng, Rashid Maidin dan Suriani Abdullah.

Tidak cukup dengan pemimpin bodoh Umno yang mengapi-apikan rakyat, ada juga blogger-blogger pro Umno yang sanggup jadi anjing jelmaan Umno kerana sesuap nasi, cuba mengadu-domba dengan peristiwa Bukit Kepong, kisah kesusahan hidup di bawah jajahan jepun dan sebagainya. Betapa cetek dan sempitnya akal barua-barua Umno sehingga tidak boleh memikirkan lebih jauh akan keselamatan dan keharmonian negara tanpa pemimpin Umno yang begitu pelahap memunggah khazanah rakyat.

Yang pelik, kenapa ketika BERSIH 2.0 mahu dilancarkan, tiba-tiba muncul pasal komunis. Kenapa sekarang baru dikaitkan dengan komunis, tidak sebelum BERSIH diwar-warkan? Semua orang sudah boleh membaca taktik jahat pemimpin Umno yang cuba melakukan provokasi murahan semata-mata mati akal untuk menghalang kebangkitan rakyat.

Padahal yang sebenar, pemimpin Umno begitu takut kebangkitan rakyat dan mereka tahu, kuasa mereka tergugat jika kebangkitan rakyat dibiarkan. Jadi akta zalim ISA pasti menjadi senjata terakhir bagi pemimpin bacul yang tidak berani bersemuka dengan rakyat sendiri.

Bagi parti yang dituduh bersekongkol dengan komunis, Parti Sosialis Malaysia (PSM) telah menafikan ahli mereka yang ditahan terlibat menghidupkan semula ideologi komunis.

“PSM bukan PKM (Parti Komunis Malaya) dan tuduhan itu tidak berasas,” kata Setiausaha Agungnya, S Arutchlevan.

“Tuduhan mengaitkan kita dengan komunis semata-mata usaha takutkan orang ramai untuk menjustifikasikan tindakan di bawah ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri),” katanya pada sidang media di lobi Parlimen.

Padahal tuduhan jahat itu untuk mengelabui mata rakyat konon kerajaan Umno-BN bukan memerangi rakyat tapi cuba menghalang menghalang ideologi komunis dihidupkan kembali. Dalam masa yang sama, polis boleh bertindak dengan ISA yang selama ini memang bertindak kejam terhadap aktivis pejuang yang menuntut keadilan untuk rakyat.

Malaysia sekarang tidak ubah seperti rejim Israel bertopengkan pemimpin beragama Islam tetapi lebih kejam dari Yahudi.

Tiada ulasan: