Kalau Pakatan Rakyat mengatakan
manifesto bukan janji tetapi Barisan Nasional telah pun membuat akujanji
untuk melaksanakan semua janji-janji mereka sebelum Pilihanraya Umum ke
13.
Dan sekarang kalangan rakyat Malaysia
masih ternanti-nanti apa dasar dan perancangan seterusnya daripada pihak
kerajaan mengenai penurunan harga kereta. Bagaimana? Bila? 1 tahun? 2
tahun atau………..
Jikalau sesuatu dasar untuk menjurus ke
arah kenaikan dan perolehan tambahan pendapatan negara, dilihat begitu
pantas sekali tindakannya.
VS
Tetapi jikalau sesuatu dasar itu begitu
dekat dengan rakyat di mana bakal membantu kalangan rakyat Malaysia
meringankan beban kos sara hidup setiap hari di Malaysia agak “sukar”
sekali untuk melaksanakan secara drastik walaupun pada kadar yang
minimal.
Tunggu punya tunggu punya tunggu, dan
akhirnya rakyat Malaysia telah mendapat jawapannya. Yang mana dalam
tempoh 5 tahun daripada sekarang harga kereta akan diturunkan sekitar
20% – 30% seperti yang berlaku sekarang
Harga Kereta Turun 20%-30% Menjalang 2017
The government will gradually reduce car prices by 20 to 30 percent in five years’ time, as promised in BN’s general election manifesto, said International Trade and Industry Minister Mustapa Mohamed.“Car prices will not be reduced in one shot,” he said when delivering his speech at the ministry’s monthly assembly today.He said that prices will be reduced in accordance to the market force, and the move is expected to enhance the competitiveness and productivity of industry players. Even though realising that reducing excise duty would also directly reduce the car prices, the minister said the government would not resort to such method as the excise duty contributes up to RM7 billion in revenue to the country.He warned that reducing excise duty and car prices in one go would have a serious impact on the industry, which offered 200,000 job opportunities and could further cause closure of businesses. Mustapa added that it would be difficult to sell new cars as the prices of second-hand cars would also dropped.“In life, we must balance (in each measure), you can’t resolve one problem, making the consumer happy, but create a new problem, where unemployment (might occur),” he said.
Ha……ada tetapinya. Kami tertarik dengan petikan pandangan daripada Menteri Perdagangan & Industri, Datuk Mustafa Mohamad :
- Kerajaan begitu sayang sekali untuk kehilangan banyak pendapatan yang diperolehi setakat ini setiap tahun iaitu sekitar RM7 bilion
- Jadi mereka (kerajaan Malaysia) tidak akan sesekali mengurangkan harga kereta dnegan cara mengurangkan duti eksais
- Nampak? Tidak mahu mengurangkan duti eksais tetapi tidak mahu mengurangkan duti eksais yang belegar sekitar 65%-105%
Bagaimana caranya?
- Turunkan margin keuntungan “dealer”?
- Lebih baik spesifikasi kereta & kualiti dikurangkan?
- Kadar faedah pinjaman bank dinaikkan? Dan tempoh pinjaman dipendekkan menjadikan had maksimum berlegar di paras 7 tahun sahaja?
- Ada nak tambah lagi?
Dan soalan terakhir daripada model
apakah yang akan menerima tempias penurunan harga kereta? Adakah kesemua
model? Ataupun segelitir kecil sahaja? Yang mana satu?
Harapan kami, dalam masa terdekat ini,
untuk permulaan turun harga kereta pada kadar 5%-10% dahulu. Bukan tidak
boleh. Ini semua di bawah kuasa kerajaan pusat.
“Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih”
Kemudian pada tahun 2015 turun lagi 10%
dan menjelang tahun 2017 turun lagi 10% Barulah nampak proses dan
kesungguhan untuk menurunkan harga kereta. Bukan tidak boleh. Negara
kita Malaysia bukanlah miskin benar, sehingga begitu berat hati untuk
melepaskan RM1 bilion – RM2 bilion dengan kehilangan pendapatan cukai
keretatetapi dalam pada masa yang sama beban kos rakyat Malaysia dapat
dikurangkan. Pendapatan hasil minyak dan kepala sawit sahaja setahun mencecah RM150 bilion. Belum campur cukai korporat dan lain-lain. Tidak cukup?
30% penurunan cukai pun masih ada lagi
baki cukai sekitar 35%-75%. Masih tidak cukup? Yang kenakan cukai
sehingga 100% cukai kereta sebelum ini siapa yang laksanakan? Mengapa?
Kesan kepada rakyat Malaysia & juga kepada industri kereta terpakai
tidak pula dikaji pada ketika itu?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan