HALAMAN SANTAI

Sabtu, 31 Julai 2010

Penyatuan Melayu: Jins Shamsudin pula syor tiga parti digabung


KUALA LUMPUR — Idea agar parti-parti Melayu-Islam bergabung atas nama penyatuan orang Melayu muncul lagi dengan yang terbaru budayawan dan ahli politik Senator Tan Sri Jins Shamsudin menggesa tiga parti digabungkan demi mempertahankan kuasa politik mereka.

Beliau berkata keadaan semasa memerlukan sebuah parti Melayu khusus yang boleh mempertahankan dan memperjuangkan hak orang Melayu.

Justeru, penerbit dan pengarah filem terkenal ini mencadangkan nama Parti Kebangsaan Melayu Bersatu bagi menggabungkan PAS, PKR dan Umno.

Idea yang mirip dibangkitkan oleh Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali pada 22 Julai lalu, antara lain mengatakan sebuah parti Melayu baru perlu ditubuhkan sebagai pilihan terakhir jika kesemua usaha untuk menyatukan kerjasama PAS dan Umno gagal.

Ibrahim berkata, parti baru ini seharusnya mengadaptasikan objektif kedua-dua PAS dan Umno.

Bagaimanapun PAS dan Umno menolak bulat-bulat idea Presiden Perkasa itu.

Kata pemimpin PAS dan Umno, kedua-dua parti yang berusia lebih enam dekad ini akan kekal dengan matlamat perjuangan masing-masing sambil menyifatkan idea yang dilontarkan oleh Ibrahim, yang juga Ahli Parlimen Bebas Pasir Mas, sebagai pandangan peribadi beliau semata-mata.

Sebaliknya terpulang kepada Ibrahim dan Perkasa jika mahu menubuhkan sebuah parti baru, kata pemimpin Umno dan PAS.

“Apa yang penting sekarang adalah perpaduan Melayu iaitu orang Melayu mesti bersatu bererti parti-parti Melayu perlu disatukan.

“Kalau boleh orang Melayu ini duduk dalam satu parti tiada Umno, PAS dan PKR. Mungkin kita boleh tubuhkan Parti Kebangsaan Melayu Bersatu,” kata Jins kepada The Malaysian Insider.

Apabila ditanya mengenai keputusan PAS yang menolak kerjasama perpaduan dengan Umno, Jins berkata, ia bukan keputusan majoriti pemimpin parti Islam itu.

“Yang tolak itu Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (Mursyidul Am PAS) sebab beliau yang bercakap. Lagipun beliau bukan pemimpin PAS kerana pemimpinnya adalah presiden.

“Beliau hanya menteri besar, ini bererti kita perlu dapatkan semua ahli PAS, berbincang dan minta apa pandangan mereka.

“Pada saya, Umno dan PAS mesti bersatu sebab PAS itu Melayu-Islam, Umno juga Melayu-Islam... bersatulah ini berdua barulah kita boleh pertahankan kuasa orang Melayu,” katanya.

Malah sebelum ini, Nik Aziz mengulangi bahawa Umno terus menunjukkan minat mahu membincangkan kerjasama dengan PAS selepas menyedari kedudukannya menjadi lemah pada pilihan raya umum ke-12 dua tahun lalu.

Selain itu, pemimpin-pemimpin kanan PAS termasuk Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata tidak mahu bercakap mengenai isu berkenaan dengan ada yang menganggap bab perbincangan parti itu dengan Umno “sudah ditutup.”

Jins berkata perpecahan yang berlaku di kalangan orang Melayu disebabkan terlalu banyak parti politik.

“Di Malaysia ada 27 juta penduduk tapi kita ada 19 parti politik. Kalau di negara lain tidak sebegini banyak.

“Sepatutnya kita hanya perlu ada satu parti untuk setiap kaum Melayu, Cina, India, Sabah dan Sarawak. Ini kerana apabila bilangan parti kecil maka hanya lima pemimpin sahaja, jadi tiada perpecahan,” katanya.

Selain itu, Jins juga menggesa supaya orang Melayu tidak lagi berpecah hanya kerana perbezaan politik.

“Sebagai orang Melayu kita perlu mempertahankan hak kita di negara ini baru kita boleh berkuasa.

“Kalau orang Melayu tidak bersatu, satu hari nanti kita bukan hanya hilang kuasa tetapi segala-galanya,” katanya.

Tiada ulasan: