HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 Ogos 2010

Kaitkan Malcom X dengan Teo, Kit Siang tegur Presiden PERKASA


limkitsiangOleh Fazy Sahir

PETALING JAYA: Penasihat DAP Lim Kit Siang menegur Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali yang mengheret nama pendakwah Islam Malcom X dengan peristiwa melibatkan lawatan ke sebuah surau oleh ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching.

Kit Siang menyifatkan analogi yang diberi Ibrahim sangat bahaya kerana ia boleh disalah tafsir pihak lain ekoran Malcom X ditembak mati ketika berucap di New York.

Malcom X pendakwah Islam terkenal yang ditembak mati oleh tiga lelaki tidak dikenali ketika berucap di sebuah rumah ibadat bukan Islam di Manhattan Audubon Ballroom pada 1965.

Kit Siang yang juga ahli Parlimen Ipoh Timur turut mempersoalkan sama ada analogi digunakan Ibrahim cuba membawa dorongan bahawa umat Islam perlu bertindak kejam terhadap Teo.

"Rakyat Malaysia yang rasional mesti tersentak dengan bahasa keterlaluan digunapakai oleh Presiden Perkasa. Adakah dia mencadangkan Teo patut dibunuh seperti Malcom X? soalnya.

"Wujud unsur hasutan dan ia perlu dikutuk oleh mana-mana agama kerana ia jelas bertentangan dengan hasrat keharmonian dan keamanan masyarakat di Malaysia dan 1 Malaysia dibawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang menerima kepelbagaian agama, etnik dan budaya," katanya seperti dilaporkan oleh blog beliau.

Teo pada 22 Ogos lalu selaku wakil rakyat kawasan itu beliau telah mengunjungi surau al-Huda dengan tujuan menghulurkan bantuan kewangan sumbangan kerajaan negeri Selangor bagi memperbaiki pagar surau dan juga sumbangan berbuka puasa bersama ahli jawatankuasa dan jemaah surau.

Tindakan Teo Perkasa sebelum ini dan turut dilaporkan menimbulkan kemurkaan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah yang menitahkan Majlis Agama Islam Selangor (Mais menyiasat dan mengambil tindakan sewajarnya ke atas pengurusan surau tersebut
Semalam Presiden Perkasa itu mahu tindakan tegas dikenakan terhadap Teo.

Beliau mahu Mais mendakwa Teo ekoran mencemar Surau Al-Huda, malah kegagalan Mais berbuat demikian katanya tidak menyahut titah Sultan Selangor yang murka.

Tiada ulasan: