HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 Ogos 2010

Wanita dua suami dicekup Jaim

SINAR HARIAN ONLINE

MASJID TANAH - Akibat terlalu lama digantung tidak bertali, seorang wanita sanggup membelakangi statusnya sebagai isteri orang untuk berkahwin seorang lagi.

Wanita berusia 32 tahun yang mempunyai dua anak itu ketika dicekup Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) kerana bersekedudukan dalam sebuah rumah di satu Taman Pengkalan Balak, dekat sini, kelmarin, mengakui dirinya masih mempunyai suami, namun dengan berani bertindak menikahi lelaki lain.

Dia dan ‘suami’nya yang dikenali sejak tiga tahun lalu sudah empat bulan ‘bernikah’ sebaik sahaja mendapat kebenaran daripada bapanya sendiri.

Ketika serbuan dilakukan kira-kira 11 malam itu, pasangan terbabit hanya membuka pintu rumah selepas 10 minit diketuk pihak jabatan agama dan penduduk, mendapati lelaki terbabit hanya memakai seluar pendek tidak berbaju.

Manakala wanita terbabit memakai baju-T dan berseluar pendek paras lutut.

Bagaimanapun, wanita terbabit tanpa teragak-agak menunjukkan surat nikah bersama suami pertamanya dan mengakui dirinya masih belum berpisah dengan suaminya yang dikahwini pada tahun 1997 disebabkan suaminya enggan menandatangani surat penceraian.

“Dah lebih 10 tahun dia tinggalkan saya, tetapi bila saya minta tandatangan surat penceraian dia tak mahu. Dia biarkan saya macam ni tergantung tanpa sebarang keputusan muktamad dan ayah mengizinkan saya berkahwin lain, tetapi di selatan Thailand

Menurut wanita terbabit, beliau dan ‘suaminya' itu baru sahaja berbincang berkenaan surat pernikahan yang perlu dibuat melalui Jabatan Agama Islam Melaka dan merancang untuk menyelesaikannya selepas Aidilfitri ini.

“Kami baru saja berbincang tentang surat nikah yang nak diuruskan selepas hari raya nanti dan kami dah agak perkara ini (ditangkap bersekedudukan) pasti akan berlaku dan ternyata ia berlaku pada malam ini (kelmarin),” katanya.

Wanita berasal dari Lubuk China itu kelihatan bersahaja ketika dicekup tanpa perasaan bersalah dan akur dengan hukuman yang menanti mereka

Sementara itu, jurucakap Jaim berkata, pasangan terbabit boleh didakwa di bawah seksyen (53) Enakmen kesalahan Syariah negeri Melaka (1991) kerana bersekediaman tanpa muhrim dan boleh didenda sehingga RM3,000 atau dua (2) tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Katanya, serbuan dilakukan sepasukan anggota Rukun Tetangga yang menerima maklumat awam mengatakan terdapat satu pasangan yang bersekediaman di kawasan perumahan itu sebelum menghubungi pegawai syarak dan dua anggota polis untuk membuat pemeriksaan lanjut.

Tiada ulasan: