HALAMAN SANTAI

Jumaat, 29 Mei 2020

Masih ada warga asing degil di Pasar Borong Selayang

Irfan Syahmi
MGF28052020_TINJAUAN-PASAR-BORONG-KL_12-681x454
Warga asing etnik Rohingya membeli barangan keperluan selepas tidak lagi dibenarkan bekerja susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di sekitar Pasar Borong Kuala Lumpur. foto FAREEZ FADZIL

KUALA LUMPUR — Sangkaan pematuhan orang ramai selepas tamat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Selayang pada 12 Mei lalu tidak seperti diharapkan.

Ia rupa-rupanya tidak banyak mengubah suasana termasuk kawasan Pasar Borong Kuala Lumpur di mana kumpulan pendatang warga asing masih ‘memenuhi’ kawasan berkenaan.

Hasil tinjauan MalaysiaGazette petang tadi menunjukkan masih terdapat jumlah warga asing terutama Myanmar berkeliaran dan apabila lensa kamera jurugambar menangkap foto, barulah ramai dalam kalangan mereka lari bertempiaran bimbang kami pegawai penguat kuasa.

MGF28052020_TINJAUAN-PASAR-BORONG-KL_07-1024x683
Warga asing etnik Rohingya kelihatan santai selepas tidak
lagi dibenarkan bekerja susulan pelaksanaan Perintah
Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) ketika tinjauan
lensa Malaysia Gazette di sekitar Pasar Borong Kuala
Lumpur. foto FAREEZ FADZIL

Menurut salah seorang kakitangan swasta yang bekerja berhampiran kawasan tersebut, Firdaus Maksum, warga asing yang mungkin ada pendatang tanpa izin (PATI) itu dilihat tidak menghiraukan peraturan dan operasi prosedur standard (SOP).

“Saya minta pihak polis dan tentera pantau keadaan Pasar Borong Selayang ini dan tangkap mereka untuk dibawa pulang,” katanya.

MGF28052020_TINJAUAN-PASAR-BORONG-KL_04-1024x683
Mohamad Firdaus Maksum. foto FAREEZ FADZIL

Tinjauan juga mendapati amalan SOP tidak dihiraukan kerana mereka dilihat tidak menjaga kebersihan termasuk gemar meludah merata-rata.

Dalam pada itu, tidak dinafikan banyak juga premis sudah ditutup dan tidak beroperasi sejak PKPB dan salah satu punca kerana ramai warga asing dan PATI telah ditahan oleh pihak berkuasa baru-baru ini.

Menurut seorang penduduk yang enggan dikenali, sebelum ini golongan warga asing memonopoli premis di kawasan berkenaan dan kini sebahagiannya sudah tidak beroperasi namun masih ada segelintir mereka tidak menghiraukan larangan dengan beroperasi secara senyap-senyap.- MalaysiaGazette


Tiada ulasan: