DR MUHAMMAD FATHI YUSOF
TIADA petanda yang jelas menunjukkan Anwar mendapat sokongan untuk menjatuhkan kerajaan Tan Sri Muhyidin Yassin.
Namun
keberanian beliau membuat pengumuman menimbulkan banyak persoalan. Dari
sudut Perlembagaan, adakah tindakannya itu memberi kesan kepada
kerajaan sedia ada?
Adakah Yang di-Pertuan Agong perlu melakukan sesuatu untuk menentukan kesahihan dakwaannya itu?
Perkara
43(4) menyebut jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan
majoriti Ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan
jawatan Jemaah Menteri, melainkan jika atas permintaannya Parlimen
dibubarkan oleh Yang di-Pertuan Agong.
Perkara 43(2)(a) pula
menyebut Yang di-Pertuan Agong hendaklah melantik seorang Ahli Dewan
Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti Ahli
Dewan Rakyat sebagai Perdana Menteri.
Perkataan “tidak lagi
mendapat kepercayaan majoriti” tidak dijelaskan dengan terperinci dalam
Perlembagaan. Walau bagaimana pun ia boleh dilaksanakan dengan beberapa
cara, misalnya:
Pertama, melalui undian
di Dewan Rakyat. Undian ini tidak semestinya melalui usul khusus untuk
menilai kepercayaan. Tahap sokongan terhadap usul Rang Undang-undang
atau usul Belanjawan sudah memadai untuk dijadikan kayu ukur bagi
menilai sama ada Perdana Menteri hilang kepercayaan atau tidak.
Kedua,
dengan mengemukakan senarai penuh sekurang-kurangnya 112 orang Ahli
Dewan Rakyat yang hilang kepercayaan kepada Perdana Menteri sedia ada.
Selepas senarai dikemukakan, Ahli-ahli Dewan Rakyat perlu diberi masa
yang munasabah untuk mengesahkan atau menafikan. Ini kerana mungkin
senarai itu tidak benar.
Ketiga, dengan
mengumpulkan semua Ahli Dewan Rakyat yang menyokongnya dan mengadakan
sidang akhbar secara bersama bagi mengisytiharkan bahawa mereka telah
hilang sokongan kepada Perdana Menteri sedia ada.
Keempat,
pemimpin parti-parti yang menyokong beliau boleh membuat sidang akhbar
atau kenyataan media menyatakan sokongan blok Ahli-ahli Parlimen dari
parti masing-masing terhadap beliau. Namun cara ini perlu disusuli
dengan tempoh yang munasabah bagi memberi peluang Ahli-ahli Parlimen
yang tidak setuju dengan pemimpin parti mereka membuat kenyataan balas.
Keempat-empat
cara di atas hanyalah contoh. Sebenarnya apa-apa cara yang dapat
menunjukkan bahawa Perdana Menteri “tidak lagi mendapat kepercayaan
majoriti” boleh dilakukan. Tapi buat masa ini belum ada satu petanda
yang jelas mengenai dakwaan itu.
Jadi, kita boleh simpulkan
bahawa kerajaan sedia ada masih kukuh dan teguh. Tambahan pula
parti-parti yang menganggotai kerajaan atas nama Perikatan Nasional
secara terbuka menyatakan kepercayaan mereka kepada Perdana Menteri.
Dari
sini timbul pula persoalan: Adakah wajar seorang pemimpin membuat
pengumuman bahawa Perdana Menteri “tidak lagi mendapat kepercayaan
majoriti” tanpa asas yang kukuh?
Bagi saya tidak wajar. Kebebasan
bersuara tidak harus disalahguna untuk mengelirukan rakyat dan negara.
Jika terbukti kenyataan itu dibuat tanpa bukti yang kukuh, makai ia
adalah satu bentuk penyebaran berita palsu yang boleh menjejaskan
keharmonian negara. Apa lagi jika kenyataan itu melibatkan urusan Yang
di-Pertuan Agong.
Kita amat berharap cara ini tidak menjadi
ikutan pada masa hadapan. Moga pemimpin dan ahli politik kita
mengutamakan kepentingan negara dan rakyat mengatasi kepentingan politik
sendiri. Kita doakan moga Malaysia terus damai dan sejahtera dan mampu
menghadapi wabak COVID-19 dan cabaran ekonomi semasa– HARAKAHDAILY
Tiada ulasan:
Catat Ulasan