HALAMAN SANTAI

Ahad, 30 Ogos 2009

Rakyat Malaysia tidak ambil serius bahaya H1N1: Liow

BERNAMA


KUALA LUMPUR: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mendedahkan bahawa kefahaman dan pengetahuan rakyat Malaysia mengenai wabak influenza A(H1N1) dan cara penularannya masih rendah.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, laporan WHO yang diperoleh pada Khamis lalu menunjukkan orang awam masih tidak mengambil serius tentang bahaya penyakit ini, yang sekaligus menyebabkan peningkatan kes H1N1.

Beliau berkata, daripada empat kempen yang dijalankan iaitu kempen pemakaian penutup mulut dan hidung, kebersihan diri, penggunaan pencuci tangan dan mencuci tangan, hanya kempen pemakaian penutup hidung dan mulut saja yang berjaya memberi kesedaran terbaik kepada orang ramai.

"Sepanjang bulan Mei hingga Ogos, walaupun banyak kempen kesedaran mengenai langkah membendung Influenza A(H1N1) dilakukan, pengetahuan orang ramai masih rendah, termasuk golongan yang berisiko tinggi.

"Kelihatannya maklum balas dan kesedaran orang ramai masih lagi rendah, Kita tidak mampu lagi untuk bersikap sambil lewa," katanya kepada pemberita selepas melancarkan kempen "Bersama Hentikan H1N1" anjuran MCA di sini, hari ini.

Liow berkata, Kementerian Kesihatan baru-baru ini meminta bantuan daripada WHO yang menghantar tiga pakarnya untuk membuat pemantauan mengenai pandemik di negara ini selain meninjau kempen publisiti yang dijalankan dan maklum balas orang ramai terhadap kempen.

Katanya, kementerian akan terus meningkatkan kempen kesedaran mengenai penyakit itu melalui forum, ceramah dan pameran dengan penyertaan badan bukan kerajaan dan parti politik dengan sokongan media massa.

Liow berkata, WHO berpuas hati dengan langkah proaktif pencegahan yang diambil oleh kerajaan dalam membendung wabak ini.

"Mereka tahu kita mempunyai sistem yang peka dan berupaya menjejaki dan mengesan pesakit H1N1 dengan pantas. Kita boleh mengesan dan merawat mereka dengan cepat," katanya.

Katanya, walaupun kadar kematian di Malaysia agak tinggi, ia masih di dalam lingkungan dan jangkauan WHO. Setakat ini angka kematian di Malaysia masih kekal pada 71 kes.

Liow berkata, WHO turut mencadangkan kepada Kementerian Kesihatan supaya membina lebih banyak katil di Unit Rawatan Rapi (ICU) di hospital seluruh negara bagi menampung kemasukan pesakit golongan berisiko tinggi.

"Cadangan daripada WHO ini akan dilaksanakan pihak kementerian kerana sesetengah hospital di negara ini mengalami kesesakan berikutan peningkatan mereka yang dirawat di dalam wad akibat H1N1,” katanya.

Sementara itu, Presiden MCA, Datuk Ong Tee Keat ketika melancarkan kempen itu menggalakkan orang ramai, terutamanya masyarakat Cina menggunakan sudu hidangan ketika makan, sebagai satu langkah mengawal penularan virus H1N1.

"Adab di meja makan terutamanya masyarakat Cina harus diubah daripada penggunaan kayu penyepit untuk makan dan mengambil makanan kepada menggunakan sudu hidangan," katanya.

Pada majlis itu, Ong turut menyampaikan pek kebersihan yang mengandungi sabun, pencuci tangan dan poster kepada Pengerusi-pengerusi Perhubungan MCA negeri-negeri.

Tiada ulasan: