HALAMAN SANTAI

Jumaat, 29 Julai 2011

"Inilah kuasa rakyat" - Dr. Jeyakumar

Harakahdaily

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr. D Jeyakumar menyifatkan pembebasan beliau bersama lima aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) dari tahanan Ordinan Darurat (EO) sebagai kuasa rakyat.

Beliau berkata demikian sewaktu disambut ahli-ahli PSM dan aktivis di perkarangan Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH) malam ini.

“Terima kasih semua. Jika tidak kerana anda semua, kami masih di dalam. Ini kuasa rakyat. Bukan kerana polis yang membebaskan kami,” katanya.

Beliau merupakan bekas tahanan pertama tiba di KLSCAH, kira-kira jam 8.15 malam selepas dibebaskan di balai polis Jinjang kira-kira jam 5.30 petang tadi.

Beliau yang tiba dengan kenderaan yang diapndu peguam, Edmund Bond disambut dengan laungan ‘Hidup-hidup, Hidup Rakyat.’

Lebih 50 orang aktivis PSM, parti politik dan NGO menunggu di KLSCAH sejak petang tadi bagi menyambut keenam-enam mereka yang ditahan sejak 28 hari yang lalu.

Kira-kira jam 8.45 malam, kesemua mereka iaitu setiausaha bahagian PSM Sungai Siput, AP Letchumanan, anggota jawatankuasa pusat, Choo Chon Kai, M. Sukumaran, timbalan pengerusi PSM, M Sarasvathy, dan pemimpin pemuda, R Sarat Babu tiba di sana dan disambut dengan penuh kegembiraan.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar turut menyambut pembebasan EO6 dan menyeru hadirin supaya meneruskan perjuangan untuk menghapuskan Ordinan Darurat.

“Kita perlu pastikan institusi dalam negara tidak blagi diperkotak-katikkan oleh kerajaaan yang mahu memerintah selama-lamanya,” kata Nurul Izzah.

Turut berada di KLSCAH adalah Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga.

Keadaan di dalam dewan penuh dan di luar dewan, vigil terus diadakan bagi memperingati Teoh Beng Hock dan Ahmad Sarbaini yang meninggal dunia sewaktu dalam siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Setiap hari sejak penahanan mereka, acara nyalaan lilin dijalankan di pintu masuk di lokasi tertentu termasuk pintu depan Bukit Aman manakala Dr Jeyakumar melancarkan mogok lapar semalam sebagai protes terhadap penahanan tidak sah itu.

Tiada ulasan: