HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Julai 2011

NGO kaum India tubuh Intraf, garis tujuh inisiatif


KUALA LUMPUR— Sekitar 60 pertubuhan bukan kerajaan kaum India menubuhkan gabungan baru, Barisan Tindakan Transformasi dan Hak Asasi (Intraf) dengan mengetengahkan tujuh inisiatif untuk dipanjangkan kepada kedua-dua kerajaan Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat.

Gabungan itu mengadakan mesyuarat pertamanya semalam dengan meminta kedua-dua kerajaan pusat dan negeri termasuk yang diterajui Pakatan Rakyat melaksanakan tujuh inisiatif, antara lain mengiktiraf undang-undang perlindungan minoriti Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu 1948 dan dasar ekonomi khusus bagi kaum India.

Inisiatif-inisiatif lain ialah kerajaan membiaya kesemua sekolah Tamil di negara ini, melaksanakan peperiksaan kemasukan universiti yang seragam, menggubal dasar-dasar pengupayaan golongan belia, mewujudkan kementerian khas bagi kaum minoriti dan perwakilan yang adil dalam proses membuat keputusan.

Intraf yang turut dianggotai pertubuhan bukan kerajaan yang diketuai bekas pemimpin Hindraf, yang pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri, mengadakan mesyuarat pertamanya secara kebetulan pada hari Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan peruntukan jawatan menteri kedua bagi masyarakat India menerusi MIC.

“Apa yang kami menekankan di sini ialah inisiatif, bukannya tuntutan... bermakna kami juga mahu bersama-sama dalam proses penggubalan dan pelaksanaan inisiatif ini.

“Dulu kami menuntut dan menyerahkan kepada kerajaan agar melaksanakannya, tetapi mulai sekarang tidak lagi, kami mahu sertai dalam proses pelaksanaan,” kata Setiausaha Eksekutif Intraf Gobi Krishnan ketika ditemui malam tadi.

Kata beliau, meskipun gabungan ini mewakili pertubuhan bukan kerajaan masyarakat India tetapi sebahagian inisiatif yang digariskan akan membantu kesemua kaum minoriti negara ini.

“Kami akan menyediakan kertas keras membabtikan setiap inisiatif pada mesyuarat kedua September ini,” kata beliau.

Menyentuh mengenai peruntukan jawatan menteri kedua kepada masyarakat India, kata Gobi, pihaknya berharap Najib akan mewujudkan satu unit khas bagi kaum India di Jabatan Perdana Menteri ataupun kementerian khas bagi kaum-kaum minoriti negara ini.

“Jawatankuasa Kabinet sedia ada tidak efektif sangat, jadi kita berharap unit khas atau kementerian khusus akan diwujudkan selepas ini, (Presiden MIC) Datuk G Palanivel boleh mengetuainya,” kata beliau lagi.

Tiada ulasan: