HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Julai 2011

Permata Perlu Peruntukan Lebih-Permata atau PERMATA?

Staff Berita Semasa

permata Permata Perlu Peruntukan Lebih Permata atau PERMATA?


Rosmah Mansor, memberitahu media dalam semasa berada di Pusat Anak Permata Negara (PAPN) di Pokok Sena,bahawa program Permata memerlukan peruntukan yang lebih lagi.

Ini adalah kerana terdapat ramai ibu-bapa yang menyambut baik program Permata ini, namun dengan fasiliti yang terhad,serta hanya boleh menampung 50 pelajar sahaja pada satu-satu masa, ianya tidak dapat menampung permintaan buat masa ini.

“Saya sangat berharap supaya kerajaan dapat menambah peruntukan untuk program Permata ini kerana ia mendapat permintaan yang ramai daripada ibu bapa dan sekarang setiap pusat hanya dapat menampung lebih kurang 50 pelajar,”

Untuk makluman, pusat PAPN berjumlah sebanyak 28 buah yang ditubuhkan di bawahan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK 10),termasuk di Guar Chempedak yang dijangka dibuka seawal tahun 2012 nanti.

Mengenai tenaga pengajar di PAPN, beliau berkata, setakat ini ia mencukupi kerana mendapat permohonan terus daripada graduan yang baru menamatkan pengajian sama ada di peringkat diploma atau ijazah.

“Tenaga pengajar tiada masalah sebab kita dapat banyak permohonan terutama daripada mahasiswi yang baru tamat pengajian dalam bidang Early Childhood Education dan mereka diberi kursus khas sebelum mula mengajar,” katanya.

Sementara itu ketika berucap, Rosmah Mansor berkata, PPN tidak mempunyai kepentingan politik, sebaliknya penubuhan pusat itu adalah demi masa depan kanak-kanak dalam memastikan mereka mendapat pendidikan yang baik, efektif serta berkualiti tanpa memerlukan belanja yang besar.

Buat masa ini, kami tidak dapat melihat impak sebenar program Permata ini secara keseluruhannya.Adakah ianya berkesan atau tidak,ianya masih terlalu awal untuk dimuktamadkan.Walau apapun, sekiranya program Permata ini benar-benar dapat menghasilkan sesuatu yang baik, ianya wajarlah diteruskan.

Dan sekiranya kewujudannya tidak membawa apa-apa perubahan, elok sahaja Program Permata ini tidak diteruskan lagi.Teruskan sahaja dengan Tabika Kemas dan Perpaduan.Ianya juga tidak pernah kurang menghasilkan ramai rakyat Malaysia yang cerdik dan intelek,pada kos yang lebih rendah.

P.S. Ada beza Permata dan “PERMATA”.

Tiada ulasan: