HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 April 2012

NFC: 'Pertarungan kini antara kami dan Rafizi'


Pengerusi National Feedlot Corporation Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail berkata syarikat itu hanya berminat untuk mengambil tindakan ke atas pengarah strategi PKR Rafizi Ramli berhubung dakwaan mendedahkan maklumat perbankan syarikatnya.

NONEBeliau juga menafikan dakwaan Rafizi bahawa NFC kini cuba mengganggu pemberi maklumat apabila laporan polis dibuat ke atas pemimpin PKR tersebut.

"Kami tak berminat dengan pemberi maklumat (maklumat perbankan).
"Pertarungan sekarang adalah di antara kami dan Rafizi," kata Mohamad Salleh (berdasi merah) ketika ditemui di Bank Negara hari ini.

Beliau tiba di bank pusat itu untuk memberi maklumat lanjut berhubung dakwaan bahawa Rafizi melanggar Akta Bank dan institusi Kewangan 1989 melalui pendedahan butiran bank dan
penarafan kredit NFC dan empat syarikat berkaitan NFC.
Tiada pinjaman, tiada bayaran semula
Mohamad Salleh dalam kenyataan medianya menegaskan akan mengambil tindakan atas Rafizi berhubung dakwaan bahawa beliau dan keluarganya menghadapi kesukaran menjelaskan pinjaman dari bank.

"Cara Rafizi membuat kesimpulan bahawa saya gagal membuat pembayaran semula pinjaman peribadi untuk KL Eco City adalah tidak berasas, tanpa merit, bohong dan bersifat fitnah terhadap saya dan keluarga," kata Mohamad Salleh.

NONEMenurutnya, beliau dan ahli keluarga tidak pernah menerima sebarang kemudahan pinjaman bank untuk membeli lapan unit pejabat di KL Eco City seperti didakwa Rafizi pada sidang media bertarikh 7 Mac.

Kenyataan itu menjelaskan bahawa NFC menolak satu tawaran pinjaman dari sebuah bank untuk membeli unit pejabat di KL Eco City.

"Bank terbabit kemudiannya menarik kembali tawaran pinjaman itu yang disahkan dalam surat bertarikh 4 Januari 2012, katanya.

"Ringkasnya, tiada pinjaman yang diambil," katanya lagi yang menjelaskan bahawa NFC tidak perlu membuat bayaran semula memandangkan pinjaman tersebut tidak diambil.
Langgar akta perbankan
Mohamad Salleh bersama peguamnya menemui pegawai penyiasat Mazlan Ahmad, dari Unit Siasatan Khas Bank Negara bagi memberikan maklumat lanjut terhadap Rafizi dan Public Bank yang didakwanya menyalahi akta perbankan tersebut.

NONEBeliau mendakwa Rafizi (kiri) bersubahat dengan kakitangan bank itu apabila memperoleh dan mendedahkan dokumen dengan butiran kewangan NFC, syarikat berkaitannya, serta pengarah dan ahli keluarganya tanpa izin mereka.

"Kami laporkan 21 kesalahan dibuat Rafizi dan bank itu kepada Bank Negara Malaysia," kata Mohamad Salleh.

Antaranya beliau mendakwa Public Bank "gagal memenuhi janjinya berkenaan kerahsiaan dan keselamatan seperti terkandung dalam piagam pelanggan bank itu."

Menurutnya, NFC membuat aduan kepada Public Bank pada 30 Mac 2011 berkenaan perkara itu.

"Walaupun dua laporan dibuat dengan bank oleh peguam NFC, bank itu gagal mematuhi permintaan syarikat dan pengarahnya," kata Mohamad Salleh.

Tiada ulasan: