HALAMAN SANTAI

Jumaat, 26 Oktober 2012

Malaysia hadapi kekurangan telur ayam

KL TODAY

 

Hampir lima ratus juta ayam tua dihapuskan bagi mengurangkan kos pengeluaran sehingga menyebabkan kekurangan bekalan telur di seluruh negara dan mengakibatkan peningkatan harga telur sebanyak dua sen.

Kekurangan hampir 5 % jumlah telur dalam industri iaitu bersamaan dengan penghapusan 25 juta ekor ayam yang menghasilkan 22 juta telur sehari.Di mana sekurang-kurangnya 80% daripada kos pengeluaran berjaya dikurangkan, menurut petani.

Pengerusi Persekutuan Persatuan Peladang Ternakan, Yap Hoong Chai berkata krisis makanan ternakan global akibat bencana kemarau berterusan di Amerika Syarikat – pengeluar jagung dan kacang soya terbesar di dunia- telah memaksa petani untuk menghapuskan ayam-ayam tua.

Beliau berkata petani biasanya akan menghapuskan kira-kira 10% daripada ayam tua setiap kitaran (satu hingga tiga bulan, bergantung kepada saiz ladang) bagi memberi tempat kepada ayam yang lebih produktif, namun baru-baru ini jumlah penghapusan ayam meningkat kepada lebih 10%.

“Sejak makanan ternakan seperti jagung dan kacang soya meningkat harga sehingga 80% tahun lalu, petani terpaksa mengurangkan kos pengeluaran,” katanya.

Beliau berkata satu tan jagung yang dijual pada harga RM800 pada tahun 2011 kini kos RM1,200 manakala harga makan kacang soya yang diimport meningkat daripada RM1, 200 kepada RM2, 200.

“Para petani telah cuba untuk mengekalkan harga telur, malah pernah menjual di bawah kos,
“Selagi harga makanan ternakan kekal tinggi kita perlu menaikkan harga untuk terus hidup,” katanya.

Beliau berkata bahawa ia akan mengambil petani purata 1-3 kitaran untuk menambah kekurangan ayam disebabkan oleh penghapusan tersebut.

Yap menambah: “penghapusan tambahan hanya langkah sementara kerana terpaksa mengimbangi penawaran dan permintaan, petani perlu menggantikan lapisan ayam yang dimusnahkan dalam beberapa kitaran. “

Beliau berkata harga telur ayam Gred A dan B telah meningkat daripada 26 sen kepada 28 sen, dan dari 32 sen kepada antara 34 sen dan 37 sen bagi setiap telur.

Walaupun kekurangan telur untuk memenuhi permintaan tempatan, namun kira-kira tiga juta telur masih dieksport ke Singapura pada setiap hari, katanya.

“Singapura adalah pasaran tradisional kami. Kami telah mengeksport telur selama bertahun-tahun dan tidak menjangka sebarang pengurangan dalam bekalan kepada mereka dalam masa ini, “katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata, eksport telur ke Hong Kong melalui persatuan itu telah dihentikan.

Satu kajian yang dilakukan oleh Pengguna Penyelidikan dan Pusat Sumber di tiga pasar raya besar di Lembah Klang antara 13 – 21 Oktober menunjukkan kenaikan harga sebanyak 5% bagi telur ayam Gred B dan 0.4% bagi Gred A telur.

Kemarau di Amerika Syarikat, yang bermula pada pertengahan 2012, dikatakan terburuk dalam tempoh 25 tahun dan secara tidak langsung mengurangkan secara drastik output jagung dan kacang soya.

Sementara itu, restoran dan pembuat roti bersedia menyerap kenaikan harga telur ayam dan mengekalkan harga produk mereka selagi termampu. 

Kenaikan harga oleh dua sen setiap telur bermula awal minggu ini akibat kekurangan telur di seluruh negara berikutan penghapusan ayam tua oleh petani bagi memastikan kos pengeluaran rendah.

Persatuan Pemilik Restoran India Muslim, Datuk Jamarulkhan Kadir berkata restoran-restoran mamak tidak bercadang untuk menaikkan harga makanan walaupun peningkatan harga telur, yang menjadi ramuan penting dalam hidangan mereka.

“Setakat ini, hanya satu atau dua barangan makanan iaitu gula dan kini telur meningkat harga dan, setakat yang saya tahu, kedai-kedai telah menyerap kos tersebut.

“Pada masa ini, pengguna tidak perlu bimbang tentang perlu membayar lebih untuk sarapan roti telur, telur separuh masak atau telur mata,” katanya.

Beliau berkata kenaikan harga itu masih terkawal kerana kos operasi kedai mamak adalah agak rendah.

Tiada ulasan: