HALAMAN SANTAI

Selasa, 30 Oktober 2012

BR1M: Cubaan tipu dikesan

Wartawan Sinar Harian

KUALA LUMPUR - Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Donald Lim mendedahkan ada cubaan menipu dalam permohonan Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) yang lalu.

Beliau yang juga Pengerusi MCA menegaskan tindakan tidak bertanggungjawab itu bagaimanapun berjaya dikesan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) di mana permohonan dibuat beberapa kali di beberapa negeri yang berlainan.

"Ada orang mohon di lima negeri, kami nasihat supaya individu ini buat satu permohonan saja hanya satu permohonan saja diluluskan," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Mengulas lanjut, permohonan BR1M 2.0 kali ini dijangka meningkat sebanyak 10 peratus tahun ini susulan jumlah isi rumah yang sama tidak mengemukakan bantuan tersebut tahun lepas.

"Mereka tidak yakin terhadap kesungguhan kerajaan sebelum ini yang beri bantuan kewangan BR1M ini, selepas bayaran dibuat baru mereka hendak mohon," jelasnya.

Jelasnya permohonan BR1M kali ini melibatkan 4.3 juta isi rumah berjumlah RM2.51 bilion dan bayaran akan dibuat bermula 1 Januari depan.

Tambahnya, Selangor dan Johor adalah penerima bantuan BR1M paling tinggi di Malaysia kerana mempunyai jumlah isi rumah yang tertinggi.

Ditanya bantuan yang sama kepada golongan bujang, Donald berkata pihak menjangka seramai 2.7 juta penerima berpendapatan di bawah RM2,000 akan menikmati insentif kerajaan itu dengan bayaran sebanyak RM250 setiap orang.

Ketika diminta mengulas isi rumah atau golongan bujang yang mendapat kenaikan gaji pada tahun ini, beliau berkata LHDN akan membuat semakan kepada majikan masing-masing untuk memastikan kelayakan pemohon.

Borang permohonan BR1M 2.0 katanya, boleh dimuat turun dari laman web LHDN bermula 1 November ini.

Tiada ulasan: