HALAMAN SANTAI

Rabu, 31 Oktober 2012

AES: Ahli Parlimen BN juga akur pendapat Pakatan

Roketkini.com

Gambar ehsan FreeMalaysiaToday

KUALA LUMPUR: Dua Ahli Parlimen BN Khairy Jamaluddin dan Bung Mokhtar akhirnya bersependapat dengan Pakatan Rakyat dalam membantah perlaksanaan Automatic Enforcement System (AES).

Pun begitu, Menteri Pengangkutan Datuk Kong Cho Ha masih berdegil mahu mengimplementasikan sistem tersebut yang bakal memberi keuntungan besar kepada kroni MCA dan menyusahkan rakyat.

Menurut Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang merangkap Ahli Parlimen Ipoh Timor dalam kenyataan medianya hari ini, ahli-ahli Parlimen BN mahupun PR sebenarnya boleh bersepakat bersatu suara untuk menunda perlaksanaan AES semasa debat belanjawan 2013 peringkat jawatankuasa Kementerian Pengangkutan pada 10 November akan datang.

“Persoalannya sekarang, adakah akan ada Ahli Parlimen, Timbalan Menteri mahupun Menteri di kalangan MCA yang berani untuk menyuarakan bantahan mereka?

Ujar kit Siang, kini Pakatan Rakyat mempunyai 76 Ahli Parlimen dan jika sekurang-kurangnya 36 lagi Ahli Parlimen BN atau Bebas yang menyokong penundaan AES, parlimen akan mempunyai 122 dari 222 suara bantahan.

“Jika berlaku sedemikian, Kong Cho Ha tidak ada pilihan lain selain meletak jawatan dari Menteri Pegangkutan jika beliau enggan mendengar bantahan tersebut.

Negeri-negeri Pakatan Rakyat; Pulau Pinang, Selangor, Kedah dan Kelantan telahpun membuat keputusan untuk menunda perlaksanaan AES sehingga satu kajian menyeluruh diadakan. – Roketkini.com

Tiada ulasan: