HALAMAN SANTAI

Rabu, 31 Oktober 2012

Kelantan Kurang Kerja Kosong. Rakyat Kelantan Paling Ramai Mohon Kerja Dengan SPA (495,000 orang)

 Staff Berita Semasa 
 
Kakitangan Awam Kelantan Kelantan Kurang Kerja Kosong. Rakyat Kelantan Paling Ramai Mohon Kerja Dengan SPA (495,000 orang)

Kelantan kurang kerja kosong : Kami sebenarnya menyangka yang mengeluarkan kenyatan seperti ini, mungkin kalangan yang kurang berpelajaran. Tetapi sangkaan kami silap. Kami tak pasti mengapa seorang yang bergelar Pengerusi SPA boleh mengeluarkan kenyataan sebegini rupa?

Rakyat Kelantan SPA Kelantan Kurang Kerja Kosong. Rakyat Kelantan Paling Ramai Mohon Kerja Dengan SPA (495,000 orang)

Jikalau dikirakan baru, hanya sekitar 2,500+ orang Kelantan sahaja yang diterima masuk menjadi kakitangan kerajaan. Diharapkan selepas ini dapatlah kiranya mengeluarkan statistik pemohon-pemohon di negeri lain di Malaysia juga.

Semua rakyat Malaysia ada kad pengenalan, tidak kira berasal di negeri mana sekalipun, mereka tetap warganegara Malaysia yang mempunyai hak untuk mencari nafkah di mana sahaja. Jikalau Kelantan yang teramai memohon sekalipun, adakah ia memberikan satu masalah besar sehingga membebankan SPA? Lain lah kalau yang ambil jawatan kosong kerajaan itu “semuanya orang luar”, ini rakyat Kelantan iaitu rakyat Malaysia. Ada masalah?

Kami sendiri pun bukan terdiri daripada kalangan orang Kelantan. Sebenarnya tidak kira, rakyat dari negeri mana sekalipun yang memegang status paling ramai memohon jawatan kosong kerajaan kita tidak boleh mengeluarkan kenyataan sebegitu rupa. Itu hak mereka.
  1. Apa yang kami perhatikan, secara realitinya bilangan rakyat Kelantan masih lagi kecil walaupun ramai yang mohon
  2. Setiap borang yang digunakan untuk memohon jawatan kosong kerajaan  sudah tentu die ade kelayakan yang telah ditetapkan
  3. Jikalau tidak layak, sudah tentu mereka (rakyat Kelantan) tidak memohon.
P/S : Dicadangkan tolong buat kajian kat IPTA dan IPTS, lepasan graduan IPT mengikut negeri-negeri di Malaysia. Dan ke mana arah mereka selepas tamat pengajian, samada bekerja dengan sektor awam, swasta ataupun berniaga mengikut negeri-negeri?

Tiada ulasan: