HALAMAN SANTAI

Rabu, 31 Oktober 2012

Duti Eksais Kereta Import & Tempatan 65%-105% Tidak Akan Diturunkan Kerana…(Jawapan Menteri)

 Staff Berita Semasa 
 
Duti Eksais Kereta Malaysia Duti Eksais Kereta Import & Tempatan 65% 105% Tidak Akan Diturunkan Kerana...(Jawapan Menteri)

Duti Eksais : Kalau diikutkan, liberalisasi di dalam beberapa segmen sektor automotif ini, kita sepatutnya melakukannya sejak daripada tahun 2005 lagi. Tetapi disebabkan kita masih lagi tidak bersedia untuk melaksanakan beberapa persetujuan dan ketetapan di dalam akta dan WTO.

Berkenaan dengan isu tersebut, beberapa jawapan daripada Menteri telah diperolehi termasuklah dasar kerajaan mengenai cadangan “rombakan” duti eksais yang ada ketika ini..

Duti Eksais Kenderaan Duti Eksais Kereta Import & Tempatan 65% 105% Tidak Akan Diturunkan Kerana...(Jawapan Menteri)
Duti eksais yang dikenakan  ketika ini adalah cukai menyeluruh ke atas sekumpulan barangan tanpa mengira ia dihasilkan di dalam atau di luar negeri.

Jawapan Dato ‘ Sri Mustapha Mohamed (Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia) Mengenai Duti Eksais?

Duti Eksais Proton Duti Eksais Kereta Import & Tempatan 65% 105% Tidak Akan Diturunkan Kerana...(Jawapan Menteri)

Bagi kereta yang dikilang oleh syarikat automotif nasional atau kereta jenama asing yang dipasang di Malaysia, ada 2 kos komponen yang dibayar rakyat:
  1. kos kereta (termasuklah keuntungan kepada pengilang/syarikat automotif)
  2. cukai yang dikenakan kerajaan.
Di bawah sistem cukai sekarang, cukai adalah separuh dari harga kereta yang dibayar rakyat – maknanya jika anda membeli kereta pada harga RM50,000, sebanyak RM25,000 daripada harga tersebut adalah bayaran cukai kepada kerajaan.

Duti Eksais Kereta Duti Eksais Kereta Import & Tempatan 65% 105% Tidak Akan Diturunkan Kerana...(Jawapan Menteri)
Hansard dari Dewan Parlimen

Antara langkah yang dilakukan kerajaan sekarang ini bagi mengurangkan beban pengguna kereta di Malaysia ialah :
Nampaknya kerajaan masih lagi tidak sanggup untuk mengurangkan sedikit kadar keuntungan yang diperolehi hasil daripada duti eksais kereta import dan juga duti kereta tempatan yang  memberikan pulangan kepada kerajaan ketika ini. Antara sebabnya ialah :

Duti Eksais Duti Eksais Kereta Import & Tempatan 65% 105% Tidak Akan Diturunkan Kerana...(Jawapan Menteri)
  1. Dikhuatiri jalan raya akan bertambah sesak
  2. Perniagaan kereta terpakai akan terjejas teruk
  3. Pulangan pendapatan kepada negara sejumlah RM7 bilion akan terjejas
Semakan kami melibatkan data pendapatan isi rumah dan bebanan isi rumah yang diperolehi dari Jabatan Statistik melalui Laporan Kajiselidik Pendapatan dan Kemudahan Isi Rumah 2009 (Household Income and Basic Amenities Survey Report 2009) menunjukkan beberapa fakta penting dari laporan tersebut yang perlu diberi perhatian oleh semua pihak ialah :
  1. 53% dari keseluruhan isi rumah di Malaysia hanya berpendapatan RM3,000 ke bawah sebulan
  2. Sehingga ke hari ini, 71.9% dari keseluruhan isi rumah di Malaysia mempunyai atau menggunakan kereta disebabkan pengangkutan awam masih tidak memuaskan
  3. Jumlah hutang kereta persendirian adalah hutang kedua terbesar selepas hutang rumah kediaman, berjumlah RM134.2 bilion pada akhir Mei 2012
  4. Jumlah hutang kereta persendirian telah meningkat sebanyak RM16 bilion atau 14% dalam tempoh 18 bulan, berbanding RM118 bilion pada November 2010.
Ramai rakyat Malaysia yang berpendapatan bawah RM3,000 sebulan yang memerlukan kereta tetapi malangnya harga kereta di Malaysia masih ditahap membebankan.

Bagi kami tidaklah mengharapkan duit eksais yang dikenakan sekarang ini dihapuskan tetapi sebagai permulaan bagi meringankan beban sara hidup rakyat ketika ini, duti eksais sepatutnya dirombak semula & diturunkan pada kadar yang tidak membebankan rakyat, sekurang-kurangnya dilihat ada sedikit usaha untuk mengurangkan harga kereta di Malaysia :
  • Berdasarkan jawapan menteri seperti di atas semasa di Dewan Rakyat, beliau pun sedar harga kereta yang dijual di Malaysia tinggi
  • Jika duti eksais diturunkan sedikit, automatik harga kereta juga dapat diturunkan sedikit
  • Harga kesemua model kereta termasuk Proton, Perodua, Toyota dan Honda akan turun
  • Sekaligus, orang ramai mempunyai lebihan tunai untuk dibelanjakan untuk tujuan yang lain berbanding bayaran bulanan yang mereka bayar selama ini
  • Dan….meningkatkan pendapatan boleh guna rakyat (disposable income) setiap bulan akan bertambah
P/S : Jikalau warga asing yang tinggal di Malaysia pun boleh menikmati harga kereta murah atas nama program Malaysia MySecond Home (MM2H), mengapa tidak untuk rakyat sendiri?

PP/S : Apa pendirian anda pula, patutkah duti eksais kereta dirombak semula ataupun tidak perlu pun sebenarnya dilakukan ketika ini? Mengapa?

Tiada ulasan: