HALAMAN SANTAI

Selasa, 30 Oktober 2012

PTPTN Tampil Dengan Iklan

Papan tanda iklan PTPTN di Jalan Utara, Petaling Jaya.
 
PETALING JAYA: Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional Nasional (PTPTN), yang dirangsang oleh peningkatan dalam pembayaran balik pinjaman berikutan tawaran diskaun 20 peratus yang diumumkan di bawah Bajet 2013, turut memaparkan iklan.

Iklan di akhbar dan papan iklan membariskan ayat "Komitmen Bayaran Balik Anda Menjamin Kelangsungan Pembiayaan" dan menyatakan diskaun boleh dibuat melalui lima kaedah pembayaran balik.
Dalam Bajet 2013 yang dibentangkan bulan lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak
mengumumkan diskaun 20 peratus bagi mereka yang membayar jumlah pinjaman tertunggak sepenuhnya sebelum 30 September tahun depan.

Mereka yang gagal membayar selepas tarikh akhir tetapi telah berusaha membayar pinjaman mereka pada masanya untuk tempoh 12 bulan juga layak mendapat diskaun 10 peratus.

Pengerusi PTPTN, Datuk Ismail Mohamad Said berkata 23,424 peminjam telah memohon untuk diskaun ini, yang mana 179 pemohon layak untuk diskaun berjumlah RM325,000 bagi pinjaman mereka yang berjumlah RM1.63 juta.

"PTPTN telah (sehingga 11 Oktober) mengumpul RM1.3 juta hutang daripada mereka yang membayar sepenuhnya. Ini adalah satu inisiatif yang sangat baik oleh Kerajaan untuk menggalakkan lebih ramai membayar balik pinjaman mereka," katanya.

Ismail menambah bahawa 132,801 peminjam yang disenaraihitam, yang juga layak untuk diskaun, telah memohon.

Diskaun kini dibiayai oleh dana rizab PTPTN, tetapi kemudian akan dibiayai oleh Kementerian Kewangan.
Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata kerajaan telah memberikan insentif untuk menggalakkan peminjam membuat pembayaran awal bagi membolehkan dana diguna semula untuk pelajar baru yang memerlukan sokongan kewangan.

Beliau menambah langkah itu juga dibenarkan sebagai kelonggaran kepada graduan yang masih menganggur dan tidak mampu untuk membuat bayaran seperti yang dijadualkan.

Tiada ulasan: