HALAMAN SANTAI

Ahad, 27 September 2009

PENYELEWENGAN UMNO TERHADAP ORANG MELAYU-ISLAM

Oleh: Tun Telanai- Laman M@RHAEN


UMNO berhempas pulas untuk mengekalkan kuasa dengan memperalatkan seluruh institusi-institusi kerajaan dan disokong oleh institusi istana tertentu bukanlah bermatlamatkan untuk membantu rakyat dan negara mengecapi pembangunan selari dengan pembangunan yang dicapai oleh negara-negara lain di dunia ini. Nawaitu utamanya ialah untuk terus berkuasa dan dengan kuasa itu UMNO dan para pemimpinnya [termasuk ahli-ahli keluarga institusi istana tertentu] dapat mengawal, mengepong dan monopoli kekayaan negara ini daripada melimpah keluar yang memboleh rakyat sama-sama berkongsi merasai nikmat kekayaan negara kerana di luar sana masih banyak rakyat dibelenggu dalam lingkaran kemiskinan.

Dalam erti kata lainnya, UMNO akan tetap memastikan kekayaan negara ini hanya beredar disekitar golongan mereka sahaja tidak kepada rakyat. UMNO dan para pemimpinnya tetap mahu menjadi ‘TUAN’ dan rakyat selama-lamanya terus menjadi ‘HAMBA’. Konsep feudalisma masih tebal dianuti dan dihayati oleh UMNO. Oleh itu, UMNO akan terus melaksanakan langkah-langkah membataskan reformasi pengagihan ekonomi yang adil, mengekang perjalanan demokrasi dalam negara ini dan mengawal institusi-institusi keselamatan dan keadilan supaya institusi-institusi tersebut kekal berpihak kepadanya. UMNO mahu rakyat berterusan berada dalam keadaan buta huruf dan berada dalam kemiskinan.

Dua keadaan inilah yang membolehkan UMNO mempertahankan kuasa sehingga kini. Paling disukainya ialah lebih ramai rakyat buta huruf dan berada dalam kedudukan kemiskinan [menjadi peminta sedekah], maka lebih baik baginya kerana dengan kedudukan sedemikian, maka UMNO boleh berlakon menonjolkankan imej baiknya itu dan ia menjadi semakin bernilai dan popular di mata rakyat khususnya dikalangan golongan ini yang agak besar bilangannya yang hidup dipendalaman, luar bandar dan dipinggir bandar di dalam negara ini.

Dua keadaan ini juga memudahkan UMNO untuk memunipulasikan isu-isu besar yang melibatkan penyalahgunaan kuasa, rasuah, pecah amanah dan berbagai perkara buruk lagi yang melingkari UMNO bagi menjadikan pandangan mata golongan ini kabur dan senantiasa berpihak kepadanya. Ini dapat dibuktikan dalam PRU ke-12 lalu, di mana golongan ini telah memberi kemenangan yang besar kepada UMNO sehingga dapat membentuk kerajaan, walaupun tanpa majoriti 2/3.

Orang Melayu-Islam luar bandar, pinggir bandar dan penduduk di pendalaman Sabah dan Serawak tetap memberi sokongan kepada UMNO [baca: BN] kerana UMNO berjaya melakonkan watak begitu realistik dan menyakinkan mereka. Berbeza dengan golongan yang berada di luar dua keadaan ini telah berjaya menghakis kekuasaan mutlak UMNO terhadap rakyat dan dalam sistem pemerintahan negara, tetapi masih tidak berupaya mempengaruhi golongan yang buta huruf dan miskin ini kerana banyak faktor yang menjadi penghalangnya.

Contohnya faktor orang Melayu-Islam [dalam golongan ini] menolak Islam yang dibawa oleh PAS kerana semulajadinya mereka telah dididik dan diasuh oleh UMNO menyatakan politik lain, agama lain. Politik dan agama [Islam] tidak boleh dicampur-adukan. Politik hanya untuk dunia dan Islam untuk hari akhirat kelak. Islam bagi fahaman golongan ini hanyalah ibadah khusus untuk individu mengerjakan fardhu Ain semata-mata dan tidak boleh melibatkan dengan politik yang mementingkan kehidupan duniawi sahaja. Golongan ini juga diasuh oleh para pemimpin UMNO supaya anti kepada pengajian agama [menuntut ilmu] yang diajar di masjid-masjid dan di surau-surau, di samping itu mereka juga digalakkan berhibur dan bergurukan tv, radio dan menjadi media massa yang dikawal oleh UMNO sebagai kitabnya, bukan al-quran yang diajarkan oleh Nabi Mohammad saw.

Sebaliknya, orang bukan Islam menyokong PAS menyebabkan PAS memenangi banyak kerusi di kawasan-kawasan yang taburan pengundinya seimbang di antara Melayu-Islam dan bukan Islam, Melayu-Islam tidak menjadi majoritinya. Bagi kawasan-kawasan majoriti Melayu-Islam melebihi 70 peratus, PAS mengalami kekalahan. Di negeri Kedah contohnya, PAS dan PKR memenangi banyak kerusi di Kedah Tengah dan di Kedah Selatan kerana di kawasan-kawasan ini terdapat ramai penduduk bukan Islam [Cina dan India]. Di Kedah Utara majoritnya Melayu-Islam, PAS mengalami kekalahan. Orang Melayu-Islam menolak PAS dan memilih UMNO yang banyak melakukan kerosakan di muka bumi ini kerana fahaman mereka terhadap Islam terlalu cetek akibat ajaran songsang yang dibawa oleh UMNO dan kerana kelalaian PAS sendiri.

Sekiranya kita gagal membenteras penyelewengan yang amat besar yang telah dan sedang dilakukan oleh UMNO terhadap orang Melayu-Islam, maka golongan buta huruf dan miskin ini akan terus memberi sokongan kepada UMNO tanpa memikirkan kesan baik-buruknya terhadap tindakan-tindakan yang dilaksanakan oleh UMNO. Rakyat daripada golongan ini akan merestui apa jua tindakan UMNO lakukan kerana akhirnya mereka akan diberi sedikit habuan dalam berbagai bentuk yang diuruskan oleh badan-badan tertentu yang ditubuhkan oleh kerajaan dan diperalatkan oleh UMNO untuk kepentingannya. Umpamanya seperti Jabatan Kemajuan Masyarakat yang menyalurkan berbagai bantuan kepada warga emas, OKU, fakir-miskin, ibu tunggal dan sebagainya. Jabatan/agensi kerajaan tertentu juga turut melaksanakan perkara yang sama.

UMNO sudah pun mengakui bahawa semuanya itu adalah datang daripadanya. Rakyat Malaysia telah lama diajar bahawa UMNO itu kerajaan dan kerajaan itu UMNO. Hal ini menyebabkan rakyat menjadi keliru terutama golongan yang kita bicarakan ini. Memang itu matlamat UMNO mahu mengelirukan rakyat sebab itu tercacak diseluruh negara setiap projek pembangunan dengan tulisan yang berbunyi :“ Satu Lagi Projek Barisan Nasional” seolah-olah seluruh rakyat Malaysia ini bodoh belaka boleh ditipu setiap masa. Wang bagi setiap pembangunan yang dilaksanakan adalah datang dari poket seluar seluruh rakyat tanpa mengira fahaman politik melalui kutipan pelbagai jenis cukai yang dikenakan ke atas kepala rakyat. UMNO jenis muka tembok tidak pernah tahu malu mengaku wang itu seolah-olah UMNO yang punya, sebaliknya rakyat yang punya.

Mereka adalah golongan ‘daif’ yang tidak mampu berfikir secara matang dan mereka menganggap habuan-habuan tersebut merupakan jasa besar UMNO kepada rakyat, di samping berbagai lagi kemudahan awam yang menjadi kewajiban kerajaan yang memerintah menyediakannya seperti jalan raya, api, air, sekolah, hospital dan sebagainya. Berbanding habuan yang para pemimpin UMNO terima hasil dari khazanah negara yang mereka rompak secara terhormat yang jumlahnya berlipat kali ganda apa yang golongan ini terima. Golongan ini menjadi ‘mangsa keadaan’ dan akan berterusan berada dalam kegelapan.

Oleh itu adalah menjadi tanggungjawab semua rakyat yang berada di luar dua keadaan ini wajib bangkit membantu menyedarkan golongan ini. UMNO adalah pengkianat bangsa dan agama. Kaedah yang digunakan oleh UMNO sekarang adalah merupakan satu bentuk penyelewengan yang amat besar terhadap bangsa Melayu-Islam.

Tiada ulasan: