HALAMAN SANTAI

Khamis, 29 Oktober 2009

Hanya jeritan murid minta tolong kedengaran

UTUSAN ONLINE


KAMPAR - "Bila jatuh ke dalam sungai semua orang menjerit- jerit minta tolong. Cikgu tolong... cikgu tolong!.

"Tidak lama kemudian, saya nampak tiga orang sudah hanyut dan tangan mereka tenggelam timbul dalam sungai. Saya sendiri takut dan tak mampu nak tolong," kata Muhammad Amir Amzah Mohd. Aspar, 12, salah seorang mangsa jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang di sini malam tadi.

Murid tahun enam Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Pekan itu berkata, sebelum jambatan itu runtuh, mereka sedang merentasi Sungai Kampar yang cukup deras airnya dalam tiga barisan.

"Saya ada terdengar besi di bahagian belakang sudah berbunyi dan bila toleh belakang tiba-tiba saja nampak tiang jambatan itu tumbang. Bila jatuh ke sungai semua orang menjerit.

"Separuh daripada badan saya masuk ke dalam sungai. Tetapi nasib saya baik kerana dapat pegang tali kabel dan terus panjat ke tepi sungai," katanya ketika ditemui pemberita di SK Kuala Dipang hari ini.

Muhammad Amir Amzah yang sangat ketakutan dengan kejadian itu hanya sempat menyelamatkan diri tanpa dapat membantu rakan-rakan yang lain.

"Kawan-kawan saya semuanya menjerit minta tolong. Ada yang tidak sempat pegang kabel. Saya nampak mereka hanyut," katanya yang turut memberitahu sebelum kejadian itu ada murid yang sengaja menggoyang-goyangkan jambatan itu.

Dalam pada itu, seorang guru pengiring, Mohd. Safri Abdul Ghafar dari Sekolah Kebangsaan Sri Tronoh berkata, kejadian tersebut berlaku terlalu pantas dan dia berusaha menyelamatkan murid-murid yang terbabit.

Beliau yang ditemui dalam keadaan masih lemah berkata, walaupun telah berusaha sebaik mungkin, tetapi tidak berupaya menyelamatkan semua murid yang terjatuh ke dalam sungai.

"Kejadian ini memang tidak disangka-sangka kerana ini adalah hari pertama bagi program Kem 1Malaysia ini.

"Saya sendiri merasakan jambatan gantung itu dihayun dengan kuat dan akhirnya jatuh ke dalam sungai," katanya.

Tiada ulasan: