HALAMAN SANTAI

Sabtu, 31 Oktober 2009

Perketatkan penguatkuasaan prosedur operasi perkhemahan - Muhyiddin

BERNAMA


PUTRAJAYA: Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu semua sekolah menguatkuasakan prosedur operasi standard (SOP) semasa aktiviti perkhemahan pelajar bagi menjamin keselamatan mereka.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata peningkatan kawalan keselamatan pelajar melalui penguatkuasaan SOP perlu walaupun tragedi tiga murid maut apabila jambatan gantung di tapak perkhemahan Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang di Kampar, Perak runtuh Ahad lepas bukan berpunca daripada penguatkuasaan SOP.

"Guruguru dan jurulatih di tapak perkhemahan itu telah mengikut SOP sedia ada tetapi kemalangan itu berlaku disebabkan oleh struktur jambatan.

Jawatankuasa peringkat kementerian kini menyiasat, lebih tertumpu kepada soal struktur jambatan itu," katanya ketika diminta mengulas mengenai SOP tersebut.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan Majlis Menandatangani Perjanjian bagi Pembangunan Kolej Marborough di Malaysia, di sebuah hotel di sini, hari ini.

Muhyiddin berkata tapak perkhemahan itu merupakan tapak yang kekal dan sudah berpuluhpuluh tahun perkhemahan pelajar diadakan di situ dan tidak pernah berlaku kemalangan selama ini.

Tiada ulasan: